Torstai 21.11.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Miten ministeri Paatero yrittää lopettaa postilakon?

Oikea vastaus:

Hän perusti työryhmän etsimään ratkaisua Postin työriitaan.

2.Miksi hallituksen ministeri voi puuttua Postin asioihin?

Oikea vastaus:

Posti on valtion firma.

3.Milloin postilakko alkoi?

Oikea vastaus:

11.11.

4.Mikä järjestö on OECD?

Oikea vastaus:

Se on teollisuusmaiden järjestö.

5.Mitä OECD ennustaa maailmantaloudesta?

Oikea vastaus:

OECD ennustaa, että maailmantalouden kasvu hidastuu.

6.Mikä juhla on ollut hiihtäjä Juha Miedolla?

Oikea vastaus:

Hän on täyttänyt 70 vuotta.

7.Milloin olivat Miedon uran parhaat vuodet?

Oikea vastaus:

Noin 40 vuotta sitten.

8.Miksi monet muistavat Juha Miedon vuoden 1980 olympialaisista?

Oikea vastaus:

Silloin Juha Mieto hävisi 50 kilometrin hiihdossa kultamitalin yhdellä sekunnin sadasosalla.

9.Missä varis usein syö kaupungissa?

Oikea vastaus:

Grillikioskin lähellä.

10.Miten roskaruoka vaikuttaa varikseen?

Oikea vastaus:

Sen siipien sulat voivat olla niin huonossa kunnossa, että se lentää huonosti.

11.Mikä siihen on syynä?

Oikea vastaus:

Varis saa roskaruuasta liian vähän vitamiineja.

12.Voiko tilanne parantua?

Oikea vastaus:

Kyllä, jos varis muuttaa maalle ja alkaa syödä terveellistä ruokaa

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä