Torstai 21.11.2019
Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".
1.Miten ministeri Paatero yrittää lopettaa postilakon?
Oikea vastaus:
Hän perusti työryhmän etsimään ratkaisua Postin työriitaan.
2.Miksi hallituksen ministeri voi puuttua Postin asioihin?
Oikea vastaus:
Posti on valtion firma.
3.Milloin postilakko alkoi?
Oikea vastaus:
11.11.
4.Mikä järjestö on OECD?
Oikea vastaus:
Se on teollisuusmaiden järjestö.
5.Mitä OECD ennustaa maailmantaloudesta?
Oikea vastaus:
OECD ennustaa, että maailmantalouden kasvu hidastuu.
6.Mikä juhla on ollut hiihtäjä Juha Miedolla?
Oikea vastaus:
Hän on täyttänyt 70 vuotta.
7.Milloin olivat Miedon uran parhaat vuodet?
Oikea vastaus:
Noin 40 vuotta sitten.
8.Miksi monet muistavat Juha Miedon vuoden 1980 olympialaisista?
Oikea vastaus:
Silloin Juha Mieto hävisi 50 kilometrin hiihdossa kultamitalin yhdellä sekunnin sadasosalla.
9.Missä varis usein syö kaupungissa?
Oikea vastaus:
Grillikioskin lähellä.
10.Miten roskaruoka vaikuttaa varikseen?
Oikea vastaus:
Sen siipien sulat voivat olla niin huonossa kunnossa, että se lentää huonosti.
11.Mikä siihen on syynä?
Oikea vastaus:
Varis saa roskaruuasta liian vähän vitamiineja.
12.Voiko tilanne parantua?
Oikea vastaus:
Kyllä, jos varis muuttaa maalle ja alkaa syödä terveellistä ruokaa