Torstai 21.11.2019 (radio)


Työryhmä selvittää postilakkoa

Sirpa Paatero ja Pia Viitanen eduskunnassa 24.10.2019
Ministeri Sirpa Paatero perusti työryhmän postilakon takia. Kuva: Pekka Tynell / Yle

Postin lakko yritetään lopettaa. Ministeri Sirpa Paatero perusti torstaina työryhmän, jossa on 4 ihmistä. He alkavat etsiä ratkaisua Postin työriitaan.

Työryhmän kaikilla jäsenillä on paljon kokemusta neuvotteluista. He selvittävät Postin työriitaa ainakin viikonlopun ajan.

Postialan ammattiliitto ja Postin johtajat pyysivät ministeri Paaterolta, että he saavat apua riidan ratkaisuun. Valtio voi puuttua Postin asioihin, koska Posti on valtion firma.

Postilakko on jatkunut melkein 2 viikkoa. Monet Postin työntekijät lopettivat työt maanantaina 11. marraskuuta. Posti ei tällä hetkellä pysty viemään perille esimerkiksi kirjeitä.

Talouskasvu hidastuu maailmalla

konttisatama
Talouden kasvuvauhti hidastuu. Kuva: AOP

Maailmantalouden kasvu hidastuu. Näin sanoo teollisuusmaiden järjestö OECD.

OECD arvioi, että maailmantalous kasvaa ensi vuonna alle 3 prosenttia.

Talouskasvu hidastuu kauppariitojen takia. Esimerksi USA ja Kiina ovat ottaneet tullimaksuja toistensa tavaroista.

Juha Mieto täytti 70 vuotta

Juha Mieto
Juha Mieto. Kuva: Yle / Jonna Karjalainen

Hiihtäjä Juha Mieto on täyttänyt 70 vuotta.

Mieto on voittanut mitaleja olympiakisoista ja maailmanmestaruuskisoista. Miedon paras kilpailuaika oli noin 40 vuotta sitten.

Suomalaiset muistavat hyvin vuoden 1980 olympiakisat. Silloin Juha Mieto hävisi 50 kilometrin hiihdossa kultamitalin yhdellä sekunnin sadasosalla.

Myös epäonni kuuluu elämään, Mieto sanoo. Hän on tyytyväinen elämään ja hienoon uraan.

Roskaruoka vahingoittaa varista

varis, jonka sulat ovat kärsineet roskaruoan syömisen takia.
Väri on lähtenyt variksen siipien sulista roskaruuan takia. Kuva: Mika Rokka / Banja Media Oy

Roskaruoka tai pikaruoka on epäterveellistä. Jopa varis voi huonosti, jos se syö roskaruokaa.

Varis on lintu, joka elää usein kaupungissa. Variksia näkee esimerkiksi grillikioskien lähellä. Siellä ne syövät ruokaa, jota ihmiset heittävät pois.

Ja mitä varikselle tapahtuu, kun se syö roskaruokaa? Sen siipien sulat menevät huonoon kuntoon. Sulissa on värittömiä kohtia, ja osa sulista puuttuu kokonaan. Siksi varis lentää huonosti.

Variksen huono kunto johtuu siitä, että se saa roskaruuasta liian vähän vitamiineja. Terveellinen ruoka on tärkeää erityisesti variksenpoikaselle. Se ei kehity kunnolla, jos se käy syömässä vain grillikioskilla.

Varis alkaa voida paremmin, jos se alkaa syödä terveellistä ruokaa. Kaupunkivariksen siipisulat korjaantuvat, kun se muuttaa maalle.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä