Torstai 21.11.2019 (radio)
Työryhmä selvittää postilakkoa
Postin lakko yritetään lopettaa. Ministeri Sirpa Paatero perusti torstaina työryhmän, jossa on 4 ihmistä. He alkavat etsiä ratkaisua Postin työriitaan.
Työryhmän kaikilla jäsenillä on paljon kokemusta neuvotteluista. He selvittävät Postin työriitaa ainakin viikonlopun ajan.
Postialan ammattiliitto ja Postin johtajat pyysivät ministeri Paaterolta, että he saavat apua riidan ratkaisuun. Valtio voi puuttua Postin asioihin, koska Posti on valtion firma.
Postilakko on jatkunut melkein 2 viikkoa. Monet Postin työntekijät lopettivat työt maanantaina 11. marraskuuta. Posti ei tällä hetkellä pysty viemään perille esimerkiksi kirjeitä.
Talouskasvu hidastuu maailmalla

Maailmantalouden kasvu hidastuu. Näin sanoo teollisuusmaiden järjestö OECD.
OECD arvioi, että maailmantalous kasvaa ensi vuonna alle 3 prosenttia.
Talouskasvu hidastuu kauppariitojen takia. Esimerksi USA ja Kiina ovat ottaneet tullimaksuja toistensa tavaroista.
Juha Mieto täytti 70 vuotta
Hiihtäjä Juha Mieto on täyttänyt 70 vuotta.
Mieto on voittanut mitaleja olympiakisoista ja maailmanmestaruuskisoista. Miedon paras kilpailuaika oli noin 40 vuotta sitten.
Suomalaiset muistavat hyvin vuoden 1980 olympiakisat. Silloin Juha Mieto hävisi 50 kilometrin hiihdossa kultamitalin yhdellä sekunnin sadasosalla.
Myös epäonni kuuluu elämään, Mieto sanoo. Hän on tyytyväinen elämään ja hienoon uraan.
Roskaruoka vahingoittaa varista
Roskaruoka tai pikaruoka on epäterveellistä. Jopa varis voi huonosti, jos se syö roskaruokaa.
Varis on lintu, joka elää usein kaupungissa. Variksia näkee esimerkiksi grillikioskien lähellä. Siellä ne syövät ruokaa, jota ihmiset heittävät pois.
Ja mitä varikselle tapahtuu, kun se syö roskaruokaa? Sen siipien sulat menevät huonoon kuntoon. Sulissa on värittömiä kohtia, ja osa sulista puuttuu kokonaan. Siksi varis lentää huonosti.
Variksen huono kunto johtuu siitä, että se saa roskaruuasta liian vähän vitamiineja. Terveellinen ruoka on tärkeää erityisesti variksenpoikaselle. Se ei kehity kunnolla, jos se käy syömässä vain grillikioskilla.
Varis alkaa voida paremmin, jos se alkaa syödä terveellistä ruokaa. Kaupunkivariksen siipisulat korjaantuvat, kun se muuttaa maalle.