Torstai 21.1.2021

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kenen presidentti Joe Biden haluaa olla?

Oikea vastaus:

Hän haluaa olla kaikkien amerikkalaisten presidentti.

2.Miksi rajamuurin rakentaminen USA:n ja Meksikon rajalle ei jatku?

Oikea vastaus:

Biden ei anna rahaa muurin rakentamiseen.

3.Mitä maita koski matkustuskielto, jonka Biden lopetti?

Oikea vastaus:

Monia muslimaita.

4.Kuinka monta uutta koronatartuntaa ja koronakuolemaa Suomessa raportoitiin torstaina?

Oikea vastaus:

399 uutta koronatartuntaa ja 6 uutta koronakuolemaa.

5.Mihin maihin suomalaisten ei ole hyvä matkustaa ollenkaan?

Oikea vastaus:

Britanniaan, Irlantiin ja Etelä-Afrikkaan.

6.Miksi noihin maihin ei ole hyvä matkustaa?

Oikea vastaus:

Niissä on paljon muuntunutta koronavirusta, joka tartuu helposti.

7.Kuinka paljon Suomessa on asukkaita?

Oikea vastaus:

Yli 5,5 miljoonaa.

8.Mikä kasvatti Suomen asukasmäärää viime vuonna?

Oikea vastaus:

Maahanmuutto.

9.Mitä perjantaina sataa?

Oikea vastaus:

Etelässä vettä, Lapissa lunta.

10.Milloin ja missä voi näkyä aurinko?

Oikea vastaus:

Lauantaina Etelä-Suomessa.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Videoita kuntavaaleista

Henkilö tiputtaa äänestyslipukkeen vaaliuurnaan.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä