Torstai 21.1.2021 (radio)


Biden aloitti

Joe Biden työpöydän ääressä
Presidentti Biden allekirjoitti määräyksiä Valkoisessa talossa. Kuva: Doug Mills / EPA

USA:n uusi presidentti Joe Biden on aloittanut työt.

Biden vannoi virkavalan juhlallisessa tilaisuudessa keskiviikkona.

Tilaisuudessa Biden sanoi, että hän haluaa yhdistää amerikkalaiset ja olla kaikkien amerikkalaisten presidentti. Biden lupasi myös, että USA:sta tulee taas hyvä kumppani muille maille.

Presidentti Biden allekirjoitti ensimmäiset määräykset heti keskiviikkona.

Biden päätti, että USA tulee taas mukaan Pariisin ilmastosopimukseen ja Maailman terveysjärjestöön. USA erosi niistä Trumpin aikana.

Biden päätti myös, että hän ei anna enää rahaa USA:n ja Meksikon rajamuurin rakentamiseen. Hän myös lopetti matkustuskiellon, jonka vuoksi monista muslimaista ei ole voinut matkustaa USA:han.

Uudet koronatartunnat

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n kyltti Helsingissä.
THL eli Terveyden ja hyvinvoinnin laitos seuraa Suomen koronatartuntojen määrää. Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

Suomesta on löydetty 399 uutta koronatartuntaa. Yhteensä koronatartuntoja on melkein 42 000.

Suomessa on 6 uutta koronakuolemaa. Suomessa on kuollut yhteensä 638 ihmistä koronan takia.

Matkustaminen Britanniaan

Terveysilmoitus muistuttaa pysyttelemään kotona Lontoossa sijaitsevan bussipysäkin kupeessä. Ilmoituksessa korostetaan, että koronan uusi variantti leviää hyvin nopeasti.
Muuntunut koronavirus leviää Britanniassa. Kuva: Andy Rain / EPA

Suomen ulkoministeriö suosittelee, että suomalaiset eivät matkusta ollenkaan Britanniaan, Irlantiin ja Etelä-Afrikkaan.

Ulkoministeriö haluaa estää sen, että muuntunut koronavirus pääsee leviämään Suomessa. Muuntunut koronavirus on vaarallinen, koska se tarttuu helposti ja leviää nopeasti.

Muuntunutta koronavirusta on löydetty Suomesta vasta vähän, mutta Brittein saarilla ja Etelä-Afrikassa sitä on paljon. Siksi suomalaisten ei ole hyvä matkustaa näille alueille.

Suomen asukasluku

Maahanmuuttajanuoria Itäkeskuksen kauppakeskuksessa.
Suomen asukasluku kasvaa maahanmuuton ansiosta. Kuva: Milla Vahtila / Yle

Suomessa on nyt yli 5,5 miljoonaa asukasta. Viime vuonna Suomen asukasmäärä kasvoi noin 11 000 asukkaalla.

Suomen asukasmäärä kasvoi maahanmuuton takia. Suomeen muutti ihmisiä enemmän kuin Suomesta pois.

Vauvojen määrä ei enää riitä nostamaan Suomen asukasmäärää. Syntyneitä oli viime vuonna vähemmän kuin kuolleita.

Sääennuste

sääkartta
Lauantaina Etelä-Suomessa voi näkyä auringonvaloa. Kuva: Yle

Torstaina Suomeen on saatu lisää lunta. Eniten lunta on satanut maan keskiosassa, jopa yli 10 senttimetriä.

Perjantaina sää lämpenee, ja Etelä-Suomessa lämpötila nousee plussalle. Perjantai-iltana etelään leviää vesisateita. Vain Lapissa sataa lunta.

Viikonloppuna Suomeen tulee uusia sateita. Aurinko voi kuitenkin paistaa vähän Etelä-Suomessa lauantaina.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä