Torstai 21.12.2017 (radio)


Kiintiöpakolaiset

Syyrialainen pakolaistyttö kääriytynenäänä villahuopaan pakolaisleirissä Turkissa.
Syyrialainen tyttö pakolaisleirissä Turkissa. Kuva: Ulas Yunus Tosun / EPA

Suomi ottaa ensi vuonna vastaan syyrialaisia ja kongolaisia pakolaisia. He tulevat Suomeen kiintiöpakolaisina. Kiintiöpakolaisella on YK:n pakolaisasema.

Suomeen tulee syyrialaisia kiintiöpakolaisia Turkista. Turkki on Syyrian naapurimaa, ja monet syyrialaiset ovat paenneet sinne Syyrian sodan takia.

Kongolaiset kiintiöpakolaiset tulevat Sambiasta. Monet kongolaiset ovat paenneet väkivaltaa Sambiaan. Suurin osa heistä on naisia ja lapsia.

Suomi ottaa ensi vuonna vastaan yhteensä 750 kiintiöpakolaista.

Liikenneonnettomuus

Kartta
Onnettomuus tapahtui Lapinlahden Nerkoolla. Kuva: Yle

Lapinlahdella on tapahtunut surullinen liikenneonnettomuus.

Onnettomuudessa kuoli koulutyttö. Tyttö nousi bussista ja jäi rekka-auton alle.

Poliisi tutkii onnettomuutta.

Lapinlahti on Itä-Suomessa lähellä Kuopion kaupunkia.

Joulukuuset

Joulukuusikauppaa Hakaniemen torilla Helsingissä.
Nyt on aika ostaa joulukuusi. Kuva: Toni Määttä / Yle

Suomalaisiin koteihin hankitaan tänä vuonna noin 1,5 miljoonaa joulukuusta. Niistä suurin osa on tuotettu suomalaisilla viljelmillä.

Joulukuusen hinta vaihtelee paljon myyntipaikan mukaan. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla kuusen hinta lähtee yleensä 50 eurosta ylöspäin.

Noin 300 000 kuusta haetaan suoraan metsistä. Viime aikojen sää on vaikuttanut kuusien kuntoon. Sateisen sään takia kuusissa on paljon tauteja, jotka näkyvät esimerkiksi kuusen värissä.

Lyhyin päivä

Talvipäivänseisaus Utsjoella
Aivan pohjoisessa aurinkoa ei näy nyt ollenkaan. Kuva: Jonne Järvinen / Yle

Torstai on ollut vuoden lyhyin päivä.

Aivan pohjoisessa aurinko ei noussut tänään ollenkaan. Oulussa päivän pituus oli 3,5 tuntia. Helsingissä päivä oli vähän alle 6 tuntia pitkä.

Tämän jälkeen päivä alkaa taas pidetä. Päivä pitenee esimerkiksi Helsingissä melkein 10 minuuttia joulukuun loppuun mennessä.

Valkoinen vai musta joulu?

Harjun portaat ja ihmisiä kävelemässä
Jouluinen maisema Jyväskylässä. Kuva: Eveliina Matikainen / Yle

Melkein koko Suomeen tulee valkoinen joulu.

Jo nyt lunta on suuressa osassa maata. Osassa Pohjois-Suomea lunta on yli puoli metriä.

Ylen meteorologi Joonas Koskela kertoo, että lunta sataa lisää lauantaina. Keski-Suomessa lunta sataa ehkä yli 10 senttimetriä ja etelässä noin 5 senttimetriä.

Vain aivan etelässä on todennäköisesti musta joulu, eli maassa ei ole lunta. Esimerkiksi Turun ja ehkä myös Helsingin seudulla ei ole jouluna lunta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä