Torstai 21.2.2019 (radio)


Ministeri Berner

Anne Berner
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Anne Berner voi jatkaa ministerin tehtävässä. Asiasta päätti Bernerin puolue, joka on keskusta. Berner on liikenne- ja viestintäministeri.

Bernerin työstä syntyi keskustelu, kun tuli tieto, että hän voi saada tärkeän tehtävän myös pankista. Berner valitaan maaliskuussa ruotsalaisen SEB-pankin hallitukseen. Monet kysyivät, voiko ministeri olla myös pankin palveluksessa.

SEB-pankki kertoi kuitenkin torstaina, että Berner aloittaa uudessa tehtävässä vasta kesäkuun alussa. Suomessa järjestetään vaalit huhtikuussa, ja vaalien jälkeen hallitus vaihtuu. Siksi Berner ei ole yhtä aikaa ministerin tehtävässä ja pankin palveluksessa.

Alkoholin kulutus

Lonkero
Long drink eli lonkero on monen suomalaisen suosikkijuoma. Kuva: Hartwall

Alkoholin kulutus on kasvanut. Suomalaiset joivat vuonna 2018 enemmän alkoholia kuin vuonna 2017. Kulutus kasvoi 1 prosentin.

Luvussa näkyy uusi alkoholilaki. Laki antoi ruokakaupoille luvan myydä vahvempia alkoholijuomia kuin ennen. Nykyään ruokakaupat saavat myydä juomia, joissa on alkoholia enintään 5,5 prosenttia.

Lain takia vahvan oluen ja vahvan lonkeron myynti kasvoi. Vahvoja lonkerojuomia myytiin viime vuonna 5 kertaa enemmän kuin vuotta aikaisemmin.

Nuuskan tuonti

nuuskarasia
Nuuskarasia. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Suomalaiset ostivat viime vuonna paljon myös nuuskaa. Nuuska on tupakkatuote. Nuuskaa ei polteta, se pannaan suuhun, huulen alle.

Suomalaiset ostavat nuuskaa, kun he käyvät Ruotsissa. Ruotsi on ainoa EU-maa, jossa saa myydä nuuskaa.

Suomalaiset matkailijat toivat viime vuonna Suomeen yli 17 miljoonaa nuuskarasiaa. Se on enemmän kuin edellisenä vuonna.

Hiihdon MM-kilpailut

Ristomatti Hakola
Ristomatti Hakola on yksi Suomen hiihtäjistä Seefeldissä. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Hiihdon MM-kilpailut ovat alkaneet. Kilpailupaikka on Seefeld Itävallassa.

Suomalaiset hiihtäjät eivät menestyneet kovin hyvin kilpailujen ensimmäisenä päivänä.

Uusi mahdollisuuksia kuitenkin tulee, koska MM-kilpailut jatkuvat ensi viikon loppuun asti.

Auringonpaistetta ja sadetta

Loskainen maa ja ihminen kävelemässä
Kadut ovat liukkaita, kun aurinko vaihtuu sateeseen. Kuva: Eveliina Matikainen / Yle

Sää vaihtelee. Perjantaina on pakkasta koko maassa. Perjantai on myös aurinkoinen päivä.

Lauantaina sää lauhtuu eli pakkanen vähenee. Suomen yli liikkuu sateita, ja ajokeli on lauantaina huono.

Viikonloppuna liikenne on vilkasta, koska hiihtoloma loppuu Etelä-Suomessa ja alkaa Keski-Suomessa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä