Torstai 2.12.2021 (radio)


Omikronmuunnos

THL:n kyltti.
Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Suomesta on löydetty koronaviruksen omikronmuunnosta.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoi Suomen ensimmäisestä omikrontapauksesta torstaina.

Koronaviruksen uusi omikronmuunnos löydettiin vasta viime viikolla Afrikan eteläosista. Se on levinnyt nopeasti moniin maihin.

Omikronmuunnoksesta on vasta vähän tietoa. Vielä ei esimerkiksi tiedetä, kuinka hyvin koronarokotus suojaa omikronia vastaan.

Kolmas koronarokotus

Pohjois-Helsingin koronarokotuspiste. Malmi. 27.1.2021.
Kuva: Jorge Gonzalez / Yle

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos suosittelee, että kaikille yli 18-vuotiaille annetaan 3 koronarokotusta. Tähän asti vain yli 60-vuotiaat ja riskiryhmät ovat voineet saada 3 koronarokotusta. Riskiryhmiin kuuluu ihmisiä, joilla on jokin vakava sairaus.

Koronatartuntojen määrä kasvaa Suomessa edelleen. Torstaina kerrottiin, että Suomessa on yli 1600 uutta koronatartuntaa. Se on enemmän kuin koskaan ennen yhden päivän aikana.

Vanhusasiavaltuutettu

Vanhus kävelyllä kaupungilla
Suomessa on paljon vanhuksia. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Suomeen on valittu ensimmäinen vanhusasiavaltuutettu.

Vanhusasiavaltuutetun tehtävään tulee Päivi Topo. Topo on nyt Ikäinstituutin säätiön johtaja.

Topo aloittaa vanhusasiavaltuutetun tehtävässä tammikuussa. Työ kestää 5 vuotta.

Vanhusasiavaltuutetun tehtävä on puolustaa vanhusten oikeuksia. Hän katsoo, että vanhusten oikeudet toteutuvat.

Päivi Toposta tulee siis Suomen ensimmäinen vanhusasiavaltuutettu.

Puolueiden kannatus

Puoluekannatus
Kuva: Ruuti Ylitalo / Yle

Oppositiopuolueiden kannatus on noussut.

Näin kertoo Ylen uusi kannatusmittaus. Kannatusmittauksessa ihmisiltä kysyttiin, mitä puoluetta he kannattavat.

Kannatusmittauksen suurin puolue on kokoomus. Kokoomuksen kannatus on nyt melkein 22 prosenttia.

Toiseksi suurin puolue on perussuomalaiset. Sen kannatus on melkein 19 prosenttia.

Kokoomus ja perussuomalaiset ovat oppositiopuolueita, eli ne eivät ole hallituksessa.

Suurin hallituspuolue SDP jäi kannatusmittauksen sijalle 3. SDP:n kannatus on vähän yli 18 prosenttia. SDP on pääministeri Sanna Marinin puolue.

Kaikkien puolueiden kannatusluvut löytyvät osoitteesta yle.fi.

Perjantain sää

sääkartta

Perjantaina pilvisyys on vaihtelevaa. Lähinnä maan eteläosassa tulee yksittäisiä lumikuuroja. Muualla maassa on enimmäkseen poutaa.

Pakkasta on päivällä 5-10 astetta. Lapissa pakkasta on 10-20 astetta. Kohtalainen itätuuli lisää kylmän tuntua.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Aluevaalit 2022

Graafinen Aluevaalit 2022 -tunnus.

Mistä aluevaaleissa on kysymys?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä