Torstai 21.5.2020 (radio)

Hirmumyrsky iski Bangladeshiin ja Intiaan

Kuvassa aallot iskevät satamaan Intian Chennaissa.
Aallot iskevät Kasimedun kalastajasataman aallonmurtajaan Intian Chennaissa. Kuva: Arun Sankar / AFP

Bangladeshiin ja Intiaan on iskenyt hirmumyrsky. Uutistoimistot kertoivat torstaina iltapäivällä, että noin 100 ihmistä on kuollut. Kuolleita voi olla paljon enemmän, kun tietoja tulee lisää.

Myrsky, joka iski Bangladeshiin ja Intiaan, on aiheuttanut paljon tuhoja. Myrsky on aiheuttanut tulvia ja rikkonut taloja ja ihmisten koteja.

Tosi paljon ihmisiä etsii nyt suojaa. Miljoonat ihmiset ovat jääneet ilman sähköjä.

Koronatilanne vaikeutta maatilojen toimintaa

Kuvassa mansikkaa kasvutunnelissa
Mansikkaa kasvutunnelissa. Kuva: Ville Viitamäki / Yle

Koronatilanne vaikeuttaa Suomessa monien maatilojen ja puutarhatilojen toimintaa. Niiden on ollut vaikea saada esimerkiksi kausityöntekijöitä.

Myös hengityssuojaimia ja suojahanskoja on ollut vaikea saada tarpeeksi, kerrotaan monilta maatiloilta ja puutarhatiloilta. Tiloilla tarvitaan hengityssuojaimia suojaamaan työntekijöitä esimerkiksi pölyltä tai homeilta.

Siementen, lannoitteiden tai eläinrehun saatavutta koronatilanne ei ole paljon vaikeuttanut. Myös tuotteiden kauppa käy normaalisti monilla maatiloilla ja puutarhatiloilla.

Englannin suosio koulussa kasvaa

Luokka
Alakoululaisia tunnilla. Kuva: Jarkko Riikonen / Yle

Englannin kielen suosio kouluissa kasvaa. Viime vuonna (2019) englantia opiskeli ensimmäisenä vieraana kielenä yli 80% alakoululaisista. Osuus kasvoi aika paljon edellisestä vuodesta (2018), jolloin se oli 71%.

Ruotsia vieraana kielenä opiskeli viime vuonna vähän alle 20% alakoululaisista. Saksaa opiskeli noin 4% alakoululaisista.

Vieraan kielen opetus aloitetaan koulussa nyt aikaisemmin kuin ennen. Ensimmäisen vieraan kielen opetus alkaa jo ensimmäisellä luokalla.

Saavutettavuuspäivä muistuttaa digipalveluiden saatavuudesta

Outi Huusko toimii viittomakielen tulkkina hallituksen tilaisuuksissa.
Hallituksen tiedotustilaisuudet tulkataan viittomakielelle. Kuva: Laura Kotila / Valtioneuvoston kanslia

Tänään torstaina vietetään kansainvälistä saavutettavuuspäivää.

Saavutettavuuspäivä muistuttaa, että digitaalisten palveluiden pitää olla kaikkien saatavilla. Nettisivut tai mobiilisovellukset pitää tehdä niin, että myös esimerkiksi näkövammaiset, kuulovammaiset ja vanhukset voivat ymmärtää mitä, niissä sanotaan.

Yle tarjoaa saavutettavuutta monin tavoin. Ohjelmia esimerkiksi tulkataan viittomakielelle ja tekstitetään. Yle tekee myös uutisia selkokielellä radioon ja televisioon.

Nämä selkouutiset voi lukea myös tekstinä Ylen nettisivulla yle.fi/selkouutiset.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lisätietoa koronaviruksesta

Mies istuu ja tuijottaa skriiniä, jolla näkyy koronavirus.

Koronavirus on tuonut monenlaisia rajoituksia ihmisten elämään.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä