Torstai 21.7.2022

TV:n selkouutisilla on kesätauko 6.6.–12.8.
Lue ja kuuntele radiolähetys tästä.

Korot

EKP:n päärakennus Main-joen yli kuvattuna.
EKP:n päärakennus. Kuva: Esa Syväkuru / Yle

Euroopan keskuspankki EKP nostaa korkoja. Tämä on 1. kerta yli 10 vuoteen, kun EKP nostaa korkoja.

EKP yrittää vähentää inflaatiota eli hintojen nousua. Hinnat ovat nousseet Euroopassa nopeasti.

UPM

UPM:n tehdas.
UPM:n tehdas. Kuva: Kalle Niskala / Yle

Metsäfirma UPM on tehnyt hyvän tuloksen. UPM teki huhtikuun ja kesäkuun välisenä aikana lähes 390 miljoonaa euroa voittoa.

UPM odottaa, että myös firman koko vuoden tulos on parempi kuin aikaisempina vuosina.

Britannian pääministeri

Rishi Sunak ja Liz Truss esiintyivät ehdokastentissä televisiossa.
Britannian seuraava pääministeri on joko Rishi Sunak (vas.) tai Liz Truss (oik.). Viikonlopun ehdokastentissä he ottivat railakkaasti yhteen. Kuva: JONATHAN HORDLE / ITV / HANDOUT / EPA-EFE/All Over Press

Britannian seuraava pääministeri on joko entinen valtiovarainministeri Rishi Sunak tai ulkoministeri Liz Truss. Sunak ja Truss pääsivät jatkoon Britannian konservatiivipuolueen äänestyksessä. Puolue valitsee uuden pääministerin 5. syyskuuta mennessä.

Britannian pääministeri vaihtuu, koska Boris Johnson eroaa pääministerin tehtävästä.

Vauvat

Vauva makaa kehdossa ja näyttää uniselta.
Suomessa syntyi alkuvuoden aikana vähemmän lapsia kuin koskaan aikaisemmin. Kuva: Rami Moilanen / Yle

Suomessa syntyi alkuvuoden aikana vähemmän lapsia kuin koskaan aikaisemmin.

Tilastokeskus kertoo, että tammikuun ja kesäkuun välisenä aikana syntyi 22 180 lasta. Lapsia syntyi lähes 2 500 vähemmän kuin samaan aikaan vuonna 2021.

Suomessa asui viime vuonna yli 4300 ihmistä enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Syy on, että ulkomailta muutti Suomeen enemmän ihmisiä kuin Suomesta muutti ulkomaille.

Yleisurheilun MM-kisat

Viivi Lehikoinen juoksi uuden Suomen ennätyksen.
Viivi Lehikoinen juoksi uuden Suomen ennätyksen. Kuva: Lehtikuva

Yleisurheilun MM-kisoissa USA:ssa Viivi Lehikoinen juoksi 400 metrin aitajuoksussa uuden Suomen ennätyksen. Lehikoisen aika ei riittänyt juoksun finaaliin.

Aikaisin perjantaina yleisurheilun MM-kisoissa heitetään keihästä. Keihäänheiton karsinnassa on mukana 3 suomalaista. Finaalipaikkaa yrittävät Oliver Helander, Lassi Etelätalo ja Toni Keränen.

Sinilevä

Sinilevää Naantalin edustan merialueella, ilmakuva.
Sinilevää Naantalin edustan merialueella, ilmakuva. Kuva: Veijo Lindgren

Meressä on joissakin paikoissa paljon sinilevää.

Sinilevää on paljon etenkin Saaristomeren ja Suomenlahden rannikoilla. Myös Selkämeren rannikolla on enemmän sinilevää kuin aikaisemmin.

Järvissä sinilevää on vähemmän kuin tavallisesti tähän aikaan vuodesta.

Sää

Päiväkodin pihalla hiekkalaatikon suojaksi on pystytetty aurinkovarjo.
Päiväkodin pihalla hiekkalaatikon suojaksi on pystytetty aurinkovarjo. Kuva: Marianne Ukskoski / Perhon kunta

Sää on lämmin.

Melkein koko Suomessa on poutaa ja aurinko paistaa. Perjantaina päivällä lännessä ja Kainuussa sataa välillä vettä.

Lämmintä on perjantaina melkein koko maassa yli 20 astetta. Paikoin on jopa 30 astetta lämmintä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä