Torstai 22.10.2020 (radio)


Tietomurto

Psykoterapiakeskus Vastaamo Helsingissä.
Psykoterapiakeskus Vastaamo Helsingissä. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Suomessa on tapahtunut epätavallinen tietomurto.

Rikollinen varasti psykoterapiakeskus Vastaamon potilastietoja. Hän on julkaissut jo noin 200 potilaan tietoja verkossa.

Rikollinen vaatii psykoterapiakeskukselta 40 bitcoinin summaa, jotta hän lopettaa tietojen julkaisemisen. Bitcoin on verkkovaluutta, ja 40 bitcoinia on noin 450 000 euroa.

Poliisi tutkii asiaa.

Alueille tukea

koodari digitalisaatio
Tuen avulla edistetään esimerkiksi digitalisaatiota. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Suomen alueet saavat yli 100 miljoonaa euroa tukea. Tarkoitus on auttaa alueita vahvistumaan koronakriisin jälkeen. Tuen avulla voidaan parantaa esimerkiksi digitalisaatiota ja ihmisten osaamista.

Työ- ja elinkeinoministeriö kertoi asiasta torstaina. Ministeriö toivoo, että talouselämä uudistuu tuen avulla.

Hollywood Tampereella

rileystearns.JPG
Ohjaaja Riley Stearns ohjaa nyt Tampereella. Kuva: Antti Eintola

Tampereella kuvataan Hollywood-elokuvaa. Amerikkalainen filmiryhmä tuli Tampereelle, koska Suomi on turvallinen maa koronakriisin keskellä.

Amerikasta tuli Suomeen vain pieni filmiryhmä. Siksi myös monet suomalaiset ovat mukana tekemässä elokuvaa.

Elokuvan nimi on Dual. Dual on scifi- eli tieteiselokuva.

Elokuvan ohjaa Riley Stearns. Stearns sanoo, että Tampereella on samanlainen tunnelma kuin amerikkalaisessa Seattlen kaupungissa.

Talven nopeusrajoitukset

Vaihdettu talvinopeusrajoitus, valtatie 5 varressa.
Maanteillä talven nopeusrajoitus on 80 kilometriä tunnissa. Kuva: Niklas Gabrielsson / Yle

Maanteillä siirrytään talven nopeusrajoituksiin. Liikennemerkkien vaihtaminen alkoi torstaina ja jatkuu ensi viikolla.

Autojen pitää ajaa talvella hitaammin kuin kesällä, koska ajokeli on talvella usein huono.

Maanteillä saa talvella ajaa vain 80 kilometriä tunnissa. Moottoriteillä nopeusrajoitus on 100 kilometriä tunnissa. 100 kilometrin vauhdilla saa ajaa myös teillä, joissa on keskikaide.

Talven nopeusrajoitukset ovat voimassa kevääseen asti.

Sää

Sää paranee viikonloppuna. Kuva: YLE / Jorma Tuominen

Sää muuttuu kuivemmaksi.

Perjantaina vesisadetta tulee vielä Itä-Suomessa, ja lumisade jatkuu Pohjois-Lapissa.

Länsi-Suomeen virtaa perjantaina kuivempaa ilmaa, ja välillä taivaalla näkyy aurinko.

Viikonloppuna sää poutaantuu suuressa osassa maata, eli sadetta ei enää tule.

Lämpötila on Etelä-Suomessa lähellä 10 astetta. Lapissa voi olla vähän pakkasta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä