Torstai 22.11.2018 (radio)


Suomeen halutaan uudempia autoja

Sähköauto latauksessa.
Sähköauton päästöt ovat vähäisiä. Kuva: Kari Kosonen / Yle

Autofirmat ja valtio ovat sopineet ilmastotavoitteesta. Tavoite on, että vanhoja autoja korvataan kaasuautoilla ja sähköautoilla. Valtio voi tukea vanhan auton romuttamista.

Metsissä ehkä riittää hakattavaa

Metsäkoneen hakkuupää katkaisee puun runkoa
Metsien hakkuita ei ehkä tarvitse rajoittaa niin paljon, koska metsät kasvavat hyvin. Kuva: Esko Puikko / Yle

Suomen metsät sitovat enemmän hiilidioksidia, kuin on tiedetty. Uutta metsää kasvaa nopeammin, kuin ennen. Metsää kasvaa hyvin, koska metsiä hoidetaan hyvin. Myös ilmaston lämpeneminen lisää metsän kasvua. Metsien hakkuita ei ehkä tarvitse rajoittaa niin paljon, koska metsät kasvavat hyvin.

Orkla ostaa Kotipizzan

Kotipizza -ravintola.
Kotipizza-ketjulla on yli 280 myymälää Suomessa. Kuva: YLE

Norjalainen firma Orkla ostaa suomalaisen Kotipizzan. Kotipizza on Pohjoismaiden suurin pizzaravintolaketju. Orkla tarjoaa Kotipizzasta 146 miljoonaa euroa. Norjalainen Orkla on ostanut Suomesta aiemmin Pandan makeistehtaan ja Taffel-sipsitehtaan.

Kuivuus pienensi viljasatoa

Ruispelto
Ruissato romahti viime vuoden yli 110 miljoonasta kilosta. Nyt ruista saatiin vain 41 miljoonaa kiloa. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Viljasato on jäänyt pieneksi. Kuivuus haittasi viime kesänä maanviljelyä monilla tiloilla. Pahiten kuivuus haittasi maatiloja Etelä-Suomessa. Erityisesti ruista saatiin tänä kesänä vähän. Viljasato on tänä syksynä 2,7 miljardia kiloa. Viljasato oli yhtä pieni usein 1960-luvulla.

Ruotsiin ei saatu vielä hallitusta

Annie Lööf
Puolueilla on Lööfin mukaan suuria erimielisyyksiä työ- ja asuntopolitiikassa. Kuva: Sveriges Riksdagen

Ruotsissa on tosi vaikeaa muodostaa uutta hallitusta. Ruotsin keskustapuolueen puheenjohtaja Annie Lööf ei ole saanut koottua uuttaa hallitusta. Lööf luopuu tehtävästä. Lööf oli jo kolmas henkilö, joka yritti muodostaa Ruotsiin hallituksen. Ruotsin valtiopäivävaalit pidettiin syyskuun alussa.

Lumenpuute haittaa Lapiin matkailua

Aki Holckin vetokoirat antavat turisteille kunnon kyytiä. Lumettomuus ei haittaa sen paremmin kyytiläisiä kuin koiriakaan.
Lapin talvimatkailukausi on alkamassa. Matkailufirmojen pitää keksiä tekemistä ilman lunta. Kuva: Vesa Vaarama / Yle

Lapissa on pulaa lumesta. Lumen puute haittaa matkailua. Koiravaljakko ei voi vetää pulkkaa, koska lunta ei ole. Porotilalla levitetään maahan säilöttyä lunta, että porot voivat vetää rekeä.

Firmalla, joka tekee moottorikelkkasafareita, on vaikeaa. Ihmisille on pitänyt palauttaa rahat, koska moottorikelkkasafarille ei ole päässyt.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä