Torstai 2.2.2023 (radio)


Suomen ja Ruotsin pääministerit

Sanna Marin ja Ulf Kristersson tiedotustilaisuudessa.
Suomen ja Ruotsin pääministerit pitivät tiedotustilaisuuden Tukholmassa. Kuva: Jonas Ekströmer / EPA

Suomen pääministeri Sanna Marin on vieraillut Ruotsissa. Marin tapasi Ruotsin pääministerin Ulf Kristerssonin.

Pääministerit sanoivat, että Suomi ja Ruotsi menevät puolustusliitto Natoon yhdessä samaan aikaan.

Suomi ja Ruotsi hakivat Naton jäsenyyttä viime toukokuussa. Nato-maa Turkki ei ole vielä hyväksynyt niitä mukaan puolustusliittoon.

Turkki on ollut erityisen vihainen Ruotsille, koska Ruotsissa poltettiin Koraani mielenosoituksessa.

Helenin sähkön hinta

Seteleitä ja pankkikortteja.
Monien Helenin asiakkaiden sähkö halpenee. Kuva: Risto Degerman / Yle

Helsingin sähköfirma Helen laskee sähkön hintaa. Monilla Helenin asiakkailla sähkön hinta alenee melkein 50 prosenttia.

Sähkön hinta alenee asiakkailla, joiden sähkösopimus on voimassa toistaiseksi. Omakotitalossa sähkölasku pienenee keskimäärin 70 euroa kuukaudessa ja kerrostaloasunnossa noin 30 euroa kuukaudessa.

Uusi hinta ei koske Helenin asiakkaita, joilla on määräaikainen sähkösopimus tai pörssisähkö. Määräaikaisessa sopimuksessa sähkön hinta ei vaihtele, pörssisähkön hinta taas muuttuu koko ajan.

Puolueiden kannatus

Pylväsdiagrammi.
Kuva: Eetu-Mikko Pietarinen / Yle

Suurten puolueiden kannatuserot ovat pienentyneet.

Näin kertoo Ylen uusi kannatuskysely. Siinä ihmisiltä kysyttiin, mitä puoluetta he kannattavat eli mitä puoluetta he aikovat äänestää.

Kokoomus on edelleen kyselyn suurin puolue. Kokoomuksen kannatus on kuitenkin laskenut. Nyt noin 21 prosenttia kyselyn vastaajista kannattaa kokoomusta.

Toiseksi suurin puolue on nyt SDP. SDP:n kannatus on vähän noussut, se on nyt noin 19 prosenttia.

Perussuomalaiset on sijalla 3. Puolueen kannatus on laskenut. Noin 18 prosenttia kyselyn vastaajista kannattaa nyt perussuomalaisia.

Suurten puolueiden kannatuserot ovat siis pienentyneet, ja puolueiden kilpailu kiristyy.

Suomessa järjestetään eduskuntavaalit 2 kuukauden kuluttua. Vaalien jälkeen pääministerin paikka menee eduskunnan suurimmalle puolueelle.

Nyt pääministerinä on SDP:n puheenjohtaja Sanna Marin, koska SDP voitti edelliset eduskuntavaalit.

Sää

sääkartta

Perjantaina aurinko paistaa paikoin. Suuressa osassa maata on kuitenkin melko pilvistä. Aurinkoisinta on pohjoisessa. 

Lunta voi sataa vähän idässä, mutta muualla maassa on poutaista. Perjantaina tuuli on heikkoa ja lämpötila on pakkasella.

Myös lauantaina on pakkasta, mutta poutaa, eli lunta ei sada. Sunnuntaina lumisateet ovat mahdollisia.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä