Torstai 22.3.2018 (radio)



Työryhmä: Tukia pitää yhdistää

Ihminen täyttää Kelan lomaketta
Eri tukia pitää yhdistää, sanoo työryhmä. Kuva: Antti Kolppo / Yle

Eriarvoisuuden pysäyttämiseksi etsitään keinoja. Työryhmä ehdottaa, että asumistuki, toimeentulotuki ja peruspäiväraha pitää yhdistää samaan lakiin. Silloin tuen hakeminen on helpompaa. Myös lyhyeen työhön voi mennä helpommin niin, että ei menetä tukea. Velkaneuvontaa pitää lisätä, jotta ihmiset eivät ota kalliita pikalainoja. Työryhmä sanoo myös, että maahanmuuttajien kotouttamista pitää lisätä.


Turvapaikkaa on vaikeampi saada

Maahanmuuttajia suomen kielen oppitunnilla Jyväskylässä.
Maahanmuuttoviraston linja on tiukentunut. Kuva: Matti Myller / Yle

Turvapaikkaa on aiempaa vaikeampi saada Suomesta. Tutkijat ovat huomanneet, että maahanmuuttovirasto on tiukentanut linjaa turvapaikka-asioissa. Maahanmuuttovirasto uskoo vain harvoin turvapaikanhakijan kertomuksen kidutuksesta tai väkivallasta. Viraston linja on tiukentunut sen jälkeen, kun Suomeen tuli paljon turvapaikanhakijoita kolme vuotta sitten. Tutkijaryhmä vertaili irakilaisten nuorten aikuisten turvapaikkapäätöksiä vuosilta 2015 ja 2017.

Soluasuntojen suosio romahti

Joensuun Kalevankadun elokuussa valmistuva opiskelija-asuntotalo.
Uusia opiskelija-asuntoja Joensuussa. Kuva: Lotta Jokinen / YLE

Opiskelijat eivät enää halua asua soluasunnossa eli yhdessä toisten opiskelijoiden kanssa.
Monissa kaupungeissa puretaan soluasuntoja. Tilalle rakennetaan yksiöitä, koska opiskelijat haluavat nyt asua omassa rauhassa eikä jonkun kanssa. Soluasuntojen suosio romahti viime syksynä, kun opiskelijat alkoivat saada yleistä asumistukea. Opiskelijat voivat nyt valita vapaammin asunnon, koska sen ei tarvitse olla soluasunto.

Talvivaaran entiselle johtajalle uusi tuomio

Pekka Perä.
Pekka Perä hovioikeudessa. Kuva: Sauli Antikainen / Yle

Kaivosfirma Talvivaaran entinen toimitusjohtaja Pekka Perä on saanut uuden kovemman tuomion. Hovioikeus on tuominnut Perän 6 kuukauden ehdolliseen vankeuteen. Käräjäoikeus tuomitsi aiemmin vain sakkoja. Perä ei hyväksy uutta tuomiota. Hän haluaa valittaa siitä Korkeimpaan oikeuteen. Pekka Perä oli Talvivaara kaivoksen johtaja. Hän sai tuomion, koska kaivoksesta Sotkamossa pääsi myrkyllisiä aineita luontoon. Kahdelle muulle Talvivaaran kaivosfirman johtajalle tuomittiin sakkoja.


Myrkyt kaloissa vähentyneet Itämerellä

Kotkan edustalta pyydettyä silakkaa.
Kalat ovat terveellistä ruokaa. Myrkkyä kaloissa on vain vähän. Kuva: Antti Kolppo / Yle

Itämeren kalat ovat puhtaampia kuin ennen. Suomenlahden ja Perämeren kaloissa on aiempaa vähemmän ympäristömyrkkyjä. Kaloissa on vähemmän dioksiinia ja PCB:tä, koska myrkkyjen päästämistä luontoon on rajoitettu monta vuotta lailla. Elohopean määrä silakoissa ei kuitenkaan ole vähentynyt 2000-luvulla. Tutkijat sanovat, että kalat ovat terveellistä ruokaa. Myrkkyä kaloissa on vain vähän.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä