Torstai 22.4.2021

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Minkä valmistajan rokotetta EU ei enää osta?

Oikea vastaus:

Astra Zenecan.

2.Miten Astra on rikkonut sopimusehtoja?

Oikea vastaus:

Toimitukset ovat olleet koko ajan myöhässä.

3.Mitä muuta Astra Zenecan rokotteeseen liittyy?

Oikea vastaus:

Epäilyjä veritulpista.

4.Nostaako EU oikeustoimia Astra Zenecaa vastaan?

Oikea vastaus:

Sitä ei ole vielä päätetty.

5.Kuinka paljon Suomessa on viime vuosina purettu vuokra-asuntoja?

Oikea vastaus:

Tuhansia.

6.Kuinka suuren osan purkukustannuksista valtio voi maksaa?

Oikea vastaus:

90 prosenttia.

7.Missä maakunnassa Polvijärvi sijaitsee?

Oikea vastaus:

Pohjois-Karjalassa.

8.Mitä tarkoittaa vapaarahoitteinen vuokra-asunto?

Oikea vastaus:

Sellaisen voi vuokrata kuka tahansa, jos täyttää vuokrasopimuksen ehdot.

9.Missä päin Suomea vuokrat ovat hieman kohonneet?

Oikea vastaus:

Pääkaupunkiseudulla.

10.Missä on kalleimmat vuokrat?

Oikea vastaus:

Helsingissä.

11.Missä kaupungissa on halvimmat vuokrat?

Oikea vastaus:

Kouvolassa.

12.Kuka teki nuorille kyselyn nettihäirinnästä?

Oikea vastaus:

Mannerheimin Lastensuojeluliitto.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä