Torstai 22.4.2021 (radio)

EU lopettaa Astra Zenecan rokotteen ostamisen

Astra Zeneca -rokotepullo.18.3.2021.
Astra Zeneca -rokotepullo 18.3.2021. Kuva: Jorge Gonzalez / Yle

EU ei enää osta Astra Zenecan koronarokotteita.

Unionilla oli mahdollisuus ostaa vielä 100 miljoonaa rokoteannosta.

EU-komissio sanoo, että Astra Zeneca ei ole täyttänyt ehtoja EU:n kanssa. Toimitukset ovat olleet koko ajan myöhässä.

Lisäksi rokotteeseen liittyy epäilyjä veritulpista.

EU ei ole vielä päättänyt, nostaako se oikeustoimia Astra Zenecaa vastaan.

Vuokra-asuntoja puretaan valtion tuella

Puoliksi purettu talo.
Taloa puretaan. Kuva: Isto Janhunen / Yle

Suomessa on purettu vuokra-asuntoja valtion tuella. Vuokra-asuntoja on purettu viime vuosina tuhansia.

Valtio voi maksaa purkukustannuksista jopa 90 prosenttia, jos vuokra-asunnoille ei riitä alueella vuokralaisia. Näin on usein muuttotappiokunnissa, joista väkeä muuttaa pois.

Esimerkiksi Polvijärvellä Pohjois-Karjalassa on purettu maan tasalle jopa 1990-luvun taloja. Samat talot rakennettiin valtion avustusten avulla.

Vuokrien hinnannousu on pientä

Käytöstä poistetun vuokra-asunnon keittiö.
Kuva: Ari Haimakainen / Yle

Vuokrien nousu vapaarahoitteisissa asunnoissa on hidastunut. Vapaarahoitteisen asunnon voi vuokrata kuka tahansa, jos täyttää vuokrasopimuksen ehdot.

Tilastokeskus kertoo, että vuokrat nousivat tammi-maaliskuussa koko maassa vain 0,1 prosenttia viime vuoden lopulta.

Pääkaupunkiseudulla vuokrat kohosivat hieman, muualla ne pysyivät entisellä tasolla.

Verrattuna vuoden takaiseen vuokrat kohosivat alkuvuonna pääkaupunkiseudulla 0,9 prosenttia. Muualla Suomessa nousua oli 0,6 prosenttia.

Kalleimmat vuokrat olivat Helsingissä: keskimäärin 21 euroa neliömetri. Halvimmat vuokrat olivat Kouvolassa: vajaat 11 euroa neliö.

Nettikiusaaminen on nuorten mielestä yleistä

Tyttö makaa sohvalla ja katsoo kännykän näyttöä
Lastensuojeluliitto kysyi nuorilta nettikiusaamisesta ja -häirinnästä verkkokyselyllä syksyllä 2020. Vastauksia tuli runsaat 1 100. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Nettikiusaaminen ja nettihäirintä ovat tuttuja nuorille.

Mannerheimin Lastensuojeluliitto teki kyselyn nuorille. Kyselyssä nuoret suhtautuivat vakavasti häirintään netissä.

Nuoret törmäävät nettihäirintään melkein joka päivä. Nuoret kaipaavat aikuisilta tietoa aiheesta sekä tukea kiusaamistilanteissa.

Yleisin kiusaamisen muoto verkossa ovat ilkeät kommentit, nimittely tai haukkuminen. Vakavimpia ovat tappouhkaukset ja raiskausuhkaukset sekä seksuaalinen häirintä.

Vastaajista yli kaksi kolmasosaa oli sitä mieltä, että jokainen voi vaikuttaa kiusaamistilanteessa kiusaamisen lopettamiseksi.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä