Torstai 22.7.2021
Ravintoloiden rajoitukset
Hallitus on määrännyt uusia rajoituksia ravintola-alalle.
Rajoitusten syy on se, että koronatilanne on huonontunut. Koronatartuntoja on tullut esimerkiksi baareista.
Ravintolarajoituksia tulee nyt uusille alueille, esimerkiksi Turun seudulle.
Rajoitukset määräävät, että ravintolat menevät kiinni viimeistään kello 1 yöllä. Alkoholin myynti pitää lopettaa tuntia aikaisemmin.
Helsingin seudulla on jo samat ravintolarajoitukset, ja ne jatkuvat edelleen.
Lainojen korot
Lainojen korot pysyvät alhaalla.
Euroopan keskuspankki eli EKP kertoi torstaina, että korkoja ei tarvitse nostaa. EKP aikoo nostaa korkoja vasta, kun inflaatio eli hintojen nousu on pitemmän aikaa 2 prosenttia.
EKP ennustaa, että hinnat nousevat alle 2 prosenttia ainakin seuraavat 2 vuotta.
Euroopan keskuspankin arvio on hyvä uutinen kaikille, joilla on esimerkiksi asuntolainaa. EKP:n päätökset vaikuttavat myös korkoihin, joita eurooppalaiset pankit ottavat omilta asiakkailta.
Ravintola-alan työntekijäpula
Ravintola-alalla tarvitaan lisää työntekijöitä.
Ravintolat menettivät työntekijöitä koronakriisin aikana. Jopa 20 prosenttia ravintola-alan työntekijöistä vaihtoi alaa, kun ravintolat olivat koronakriisin takia kiinni.
Nyt ravintolat ovat taas auki, mutta työntekijöitä on liian vähän.
Palvelualojen työntekijäpula
Työntekijöitä tarvitaan lisää myös muilla palvelualoilla. Palvelualoilta lähti pois monia työntekijöitä koronakriisin aikana.
Nyt töitä taas on, mutta työntekijöitä ei löydy esimerkiksi parturi- ja kampaamoliikkeisiin.
Opetushallitus kertoo, että myös opiskelijoiden määrä on vähentynyt kauneudenhoito- ja hiusalalla.
Olympialaiset Japanissa
Tokion olympialaiset alkavat Japanissa. Avajaiset ovat perjantaina.
Myös suomalaiset urheilijat ovat matkustaneet Japaniin. Esimerkiksi suomalaiset kävelijät valmistautuvat kilpailuihin Sobetsun kaupungissa.
Pieni Sobetsu on ottanut suomalaiset ystävällisesti vastaan. Kaupunki järjesti suomalaisille urheilijoille hienon tervetulotapahtuman.
Sobetsun asukkaat ovat tehneet myös videoita suomalaisille urheilijoille. Videoissa toivotetaan onnea ja tsemppiä.
Sobetsulaisten videoita voi katsoa Yle Urheilun nettisivuilla.