Torstai 22.8.2019 (radio)


Brasilian metsäpalot

Maastopalojen jälkiä Mato Grosson osavaltiossa Brasiliassa 20. elokuuta.
Tuli on tuhonnut paljon sademetsää Brasiliassa. Kuva: Rogerio Florentino / EPA

Etelä-Amerikassa Brasiliassa on isoja metsäpaloja. Metsä palaa eri puolilla Amazonin aluetta.

Sanotaan, että Amazonin sademetsät ovat maailman keuhkot. Ilmastonmuutos nopeutuu, jos Amazonin sademetsät tuhoutuvat. Siksi Amazonin metsäpalot huolestuttavat ihmisiä eri puolilla maailmaa.

Brasilialaiset ovat sytyttäneet metsäpaloja myös tahallaan. He haluavat lisää peltoja soijaa varten ja lisää laitumia karjaa varten. Brasilia myy paljon soijaa ja naudanlihaa ulkomaille.

Maailmalla on kritisoitu Brasilian presidenttiä Bolsonaroa. Presidentin mielestä sademetsää saa polttaa maataloutta varten.

Pietarin viisumit

Ihmisiä nousemassa Allegro-junaan Helsingin päärautatieasemalla.
Suomalaiset tekevät paljon matkoja Pietariin. Kuva: Jari Pussinen / Yle

EU-kansalaisten matkustaminen Pietariin helpottuu. Lokakuun alusta lähtien EU-kansalaiset voivat saada Pietariin sähköisen viisumin, joka on ilmainen.

Asiasta kertoi Venäjän presidentti Vladimir Putin, joka vieraili keskiviikkona Suomessa.

Uudella viisumilla voi matkustaa Pietarin kaupunkiin ja Pietarin ympäristöön. Ilmainen viisumi on voimassa 8 päivää.

Rasismi Britanniassa

Lontoolaisia koululaisia koulupuvuissaan
Koululaiset kokevat rasismia Britanniassa. Kuva: AOP

Monet lapset kokevat rasismia Britanniassa.

Britanniassa kiusataan varsinkin lapsia, jotka ovat kotoisin Itä-Euroopasta. Tieto on brittiläisen yliopiston tutkimuksesta.

Kiusaamista koki melkein 80 prosenttia koululaisista, jotka osallistuivat tutkimukseen. Lapset kertoivat, että heitä kiusataan kansalaisuuden, ulkonäön tai puhetavan takia.

Melkein 50 prosenttia tutkimuksen osallistujista sanoi, että rasismi on lisääntynyt Britanniassa brexit-äänestyksen jälkeen. Äänestys oli 3 vuotta sitten. Silloin yli puolet briteistä äänesti sen puolesta, että Britannia eroaa Euroopan unionista.

Ruotsalaisten lentomatkailu

Norwegianin kone nousee Arlandan lentoasemalta, etualalla SAS:n koneita.
Lentomatkailu vähenee Ruotsissa. Kuva: Johan Nilsson / EPA

Ruotsalaiset ovat vähentäneet lentämistä.

Ruotsalaiset lensivät tämän vuoden heinäkuussa 4 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden heinäkuussa. Ruotsin rajojen sisällä lentomatkailu väheni 11 prosenttia.

Monet ruotsalaiset vähentävät lentämistä ilmastonmuutoksen takia. Lentokoneet käyttävät paljon polttoainetta, joka lämmittää ilmastoa.

Samaan aikaan suomalaisten lentomatkailu on kasvanut.

Sateinen perjantai

Kajaanin kävelykatu
Kuva: Hanne Kinnunen / Yle

Perjantai on sateinen päivä. Sadekuurot ovat yleisiä ja sää on pilvinen. Ukkoskuurojen mukana voi tulla voimakkaita tuulenpuuskia.

Lauantai on poutainen.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä