Torstai 22.9.2022

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuinka monta mielenosoittajaa poliisi otti kiinni Venäjällä?

Oikea vastaus:

Noin 1500.

2.Miksi mielenosoitukset alkoivat Putinin puheen jälkeen?

Oikea vastaus:

Puheessa Putin sanoi, että valtio kutsuu venäläisiä armeijaan.

3.Onko sairaanhoitajakoulutus suosittua?

Oikea vastaus:

Ei ole, hakijoita sairaanhoitajakoulutukseen on vähemmän kuin ennen.

4.Mikä voi olla yksi syy tilanteeseen?

Oikea vastaus:

Hoitoalan huonot palkat.

5.Mitä matkatoimisto Deturn asiakkaille on tapahtunut Turkissa?

Oikea vastaus:

Hotellit ovat vaatineet heitä maksamaan huoneista uudelleen.

6.Kuka yrittää auttaa turisteja?

Oikea vastaus:

Kuluttajavirasto.

7.Missä oli tulipalo torstaina?

Oikea vastaus:

Öljylaiva Alexialla, joka oli merellä Suomen ja Viron välillä.

8.Mikä sana tarkoittaa samaa kuin paraurheilu?

Oikea vastaus:

Vammaisurheilu.

9.Miksi koululaisten on hyvä tutustua paraurheiluun?

Oikea vastaus:

He oppivat, että ihmisiä on monenlaisia.

10.Mitä halla tarkoittaa?

Oikea vastaus:

Se tarkoittaa, että lämpötila on nollan alapuolella lähellä maanpintaa.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä