Torstai 22.9.2022 (radio)


Venäjän mielenosoitukset

Mellakkapoliisit taluttavat mielenosoittajaa.
Poliisi otti kiinni mielenosoittajia Venäjällä. Kuva: Alexander Nemenov / AFP

Venäjällä on ollut mielenosoituksia.

Mielenosoituksia oli keskiviikkona monissa Venäjän kaupungeissa. Poliisi otti kiinni noin 1500 mielenosoittajaa.

Mielenosoitukset alkoivat presidentti Vladimir Putinin puheen jälkeen. Puheessa Putin sanoi, että Venäjä kutsuu armeijaan asevelvollisia venäläisiä.

Venäjä aikoo kutsua armeijaan 300 000 ihmistä. Venäjä haluaa lisää sotilaita, koska sen sota Ukrainassa jatkuu.

Sairaanhoitajakoulutuksen hakijamäärät

Sairaanhoitaja Tuula Sorvari työskentelee teho-osastolla
Sairaanhoitaja työssä. Kuva: Arash Matin / Yle

Hoitoala ei kiinnosta nuoria. Hakijoita ammattikorkeakoulujen sairaanhoitajakoulutukseen on vähemmän kuin ennen.

Sairaanhoitajakoulutukseen oli tänä vuonna noin 2500 hakijaa. 2 vuotta sitten hakijoita oli 1200 enemmän.

Tilanne huolestuttaa ammattikorkeakouluja. Hoitoalan huonot palkat voivat olla yksi syy, miksi ala ei kiinnosta nuoria.

Deturin asiakkaiden ongelmat

Turisteja rannalla Antalyassa.
Turkki on suosittu lomakohde. Kuva: Tolga Bozoglu / EPA

Suomalaisilla ja muilla pohjoismaalaisilla turisteilla on ollut ongelmia Turkissa.

Turistien matkat on järjestänyt matkatoimisto Detur. Detur ei ole kuitenkaan maksanut turkkilaisille hotelleille turistien huoneita. Siksi hotellit ovat vaatineet turisteja maksamaan huoneista uudelleen.

Detur sanoo, että matkatoimistoa ollaan myymässä. Siksi sillä on maksuhäiriöitä.

Kuluttajavirasto selvittää tilannetta.

Öljylaivan tulipalo

Öljytankkeri Alexian kulkema reitti ja onnettomuuspaikka kartalla.
Kuva: Lähde: MarineTraffic, grafiikka: Samuli Niemi-hukkala / Yle

Öljylaivalla syttyi torstaina tulipalo. Laiva oli merellä Viron ja Suomen välillä.

Tulipalossa ei loukkaantunut kukaan.

Tulipalo oli öljylaiva Alexialla, joka on 250 metriä pitkä. Alexia on matkalla Venäjältä Turkkiin.

Para School Day

Koululaiset kokeilevat pyörätuolikoripallon pelaamista.
Koululaiset pelaavat koripalloa pyörätuolissa. Kuva: Jarmo Nuotio / Yle

Osa koululaisista tutustuu tällä viikolla paraurheiluun. Monissa ruotsinkielisissä kouluissa on tällä viikolla Para School Day.

Koululaiset saavat itse kokeilla, miltä paraurheilu eli vammaisurheilu tuntuu. He esimerkiksi pelaavat koripalloa pyörätuolissa ja kokeilevat, millaista on pelata jalkapalloa, kun ei näe mitään.

Kun koululaiset tutustuvat paraurheiluun, he oppivat, että ihmisiä on monenlaisia.

Sää

sääkartta

Perjantaina aurinko paistaa maan keskiosassa ja vähän muuallakin.

Enimmäkseen on poutaa, mutta Pohjois-Lapissa voi sataa vähän vettä.

Lämpötila on perjantaina 10 ja 15 asteen välillä.

Yöllä voi olla hallaa, eli lämpötila voi laskea maanpinnan lähellä nollan alapuolelle.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä