Torstai 23.11.2017 (radio)
Joulukauppa

Kaupat odottavat, että suomalaiset käyttävät paljon rahaa jouluun. Kaupat uskovat, että suomalaiset ostavat tänä jouluna paljon etenkin netistä.
Nordea-pankki on kysynyt ihmisiltä, paljonko he aikovat käyttää rahaa tänä jouluna. Vastaajat aikovat käyttää rahaa jouluostoksiin melkein 500 euroa. Summasta menee joululahjoihin noin 300 euroa, ja 200 euroa menee muihin jouluostoksiin.
Joulukeräys

Hyvä Joulumieli -keräys on alkanut.
Keräyksen järjestäjät ovat Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Suomen Punainen Risti ja Yle. Ne keräävät rahaa köyhille lapsiperheille.
Tavoite on, että 30000 perhettä saa 70 euron lahjakortin. Perheet voivat ostaa lahjakortilla ruokaa joulupöytään.
Korealainen dokumenttielokuva
Monet Aasian maat ovat kiinnostuneet siitä, miten Suomessa autetaan lapsiperheitä.
Tällä viikolla Suomessa on vierailulla korealainen filmiryhmä. Korealaiset vierailivat ensin kouluissa Helsingin seudulla. Korealaisten mielestä suomalaiset koulut tuntuvat kodilta.
Helsingistä filmiryhmä matkusti Kotkaan. Siellä korealaiset tapasivat 66-vuotiaan Jaakko Väisäsen ja 12-vuotiaan Miikan. Jaakko ja Miikka tutustuivat aikuiskaveri-toiminnan kautta. Korealaisten mielestä oli mielenkiintoista nähdä, kuinka vanha mies ja nuori poika voivat olla Suomessa ystäviä.
Filmiryhmän dokumenttielokuva Suomesta nähdään Etelä-Korean televisiossa joulukuussa.
Rasvaton maito
Viranomaisten mielestä rasvaton maito on terveellistä. Siksi valtio antaa kouluille tukea vain rasvattoman maidon ostamiseen. Viranomaiset sanovat, että maidon rasva ei ole hyväksi lapsille.
Osa kunnista on eri mieltä. Esimerkiksi Vöyrillä koululaiset saavat valita, juovatko he rasvatonta maitoa vai kevytmaitoa. Kevytmaidossa on jonkin verran rasvaa.
Päätöksen takia Vöyrin kunta saa valtiolta vähemmän rahaa, mutta koululaiset ovat tyytyväisiä. Vöyrin yläkoulussa 90 prosenttia oppilaista valitsee kevytmaidon.
Thunder Bayn terveiset

Suomi-koulujen tervehdykset Suomelle jatkuvat. Uusimmat onnittelut 100-vuotiaalle Suomelle tulevat Kanadasta, Thunder Bayn Suomi-koulusta. Thunder Bayn Suomi-koulun video löytyy osoitteesta yle.fi/selkouutiset, sivulta Suomi 100.