Torstai 23.11.2017 (radio)


Joulukauppa

Ihmisiä kauppakeskuksessa.
Joulu kutsuu ihmisiä ostoksille. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Kaupat odottavat, että suomalaiset käyttävät paljon rahaa jouluun. Kaupat uskovat, että suomalaiset ostavat tänä jouluna paljon etenkin netistä.

Nordea-pankki on kysynyt ihmisiltä, paljonko he aikovat käyttää rahaa tänä jouluna. Vastaajat aikovat käyttää rahaa jouluostoksiin melkein 500 euroa. Summasta menee joululahjoihin noin 300 euroa, ja 200 euroa menee muihin jouluostoksiin.

Joulukeräys

Sari Huovinen haastattelee Anne Laurinsiltaa ja Milla Kalliomaata Helsingin päärautatieasemalla 21. marraskuuta.
Hyvä Joulumieli -keräys jatkuu jouluun asti. Kuva: Yle

Hyvä Joulumieli -keräys on alkanut.

Keräyksen järjestäjät ovat Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Suomen Punainen Risti ja Yle. Ne keräävät rahaa köyhille lapsiperheille.

Tavoite on, että 30000 perhettä saa 70 euron lahjakortin. Perheet voivat ostaa lahjakortilla ruokaa joulupöytään.

Korealainen dokumenttielokuva

Kuvausryhmä ja Jaakko ja Miika Maretariumissa Kotkassa
Jaakko, Miikka ja korelainen filmiryhmä. Kuva: Ville Pisto / Yle

Monet Aasian maat ovat kiinnostuneet siitä, miten Suomessa autetaan lapsiperheitä.

Tällä viikolla Suomessa on vierailulla korealainen filmiryhmä. Korealaiset vierailivat ensin kouluissa Helsingin seudulla. Korealaisten mielestä suomalaiset koulut tuntuvat kodilta.

Helsingistä filmiryhmä matkusti Kotkaan. Siellä korealaiset tapasivat 66-vuotiaan Jaakko Väisäsen ja 12-vuotiaan Miikan. Jaakko ja Miikka tutustuivat aikuiskaveri-toiminnan kautta. Korealaisten mielestä oli mielenkiintoista nähdä, kuinka vanha mies ja nuori poika voivat olla Suomessa ystäviä.

Filmiryhmän dokumenttielokuva Suomesta nähdään Etelä-Korean televisiossa joulukuussa.

Rasvaton maito

Valion maitoa
Kouluissa juodaan nyt rasvatonta maitoa. Kuva: Tommi Parkkinen/Yle

Viranomaisten mielestä rasvaton maito on terveellistä. Siksi valtio antaa kouluille tukea vain rasvattoman maidon ostamiseen. Viranomaiset sanovat, että maidon rasva ei ole hyväksi lapsille.

Osa kunnista on eri mieltä. Esimerkiksi Vöyrillä koululaiset saavat valita, juovatko he rasvatonta maitoa vai kevytmaitoa. Kevytmaidossa on jonkin verran rasvaa.

Päätöksen takia Vöyrin kunta saa valtiolta vähemmän rahaa, mutta koululaiset ovat tyytyväisiä. Vöyrin yläkoulussa 90 prosenttia oppilaista valitsee kevytmaidon.

Thunder Bayn terveiset

suomikoulu Thunder Bayssa.
Thunder Bayn Suomi-koulun oppilaita. Kuva: Yle

Suomi-koulujen tervehdykset Suomelle jatkuvat. Uusimmat onnittelut 100-vuotiaalle Suomelle tulevat Kanadasta, Thunder Bayn Suomi-koulusta. Thunder Bayn Suomi-koulun video löytyy osoitteesta yle.fi/selkouutiset, sivulta Suomi 100.

Terveisiä Thunder Bayn Suomi-koulusta

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Parempia selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä