Torstai 23.2.2017

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Miksi Kesko irtisanoo työntekijöitä?

Oikea vastaus:

Se lopettaa yli 50 Siwaa ja Valintataloa.

2.Kuinka monta työntekijää irtisanotaan?

Oikea vastaus:

Yli 200.

3.Jäävätkö he ilman työtä?

Oikea vastaus:

Ehkä eivät, koska Kesko yrittää löytää heille muuta työtä.

4.Mitä SDP etsii?

Oikea vastaus:

Presidenttiehdokasta.

5.Miksi asia on SDP:lle tärkeä?

Oikea vastaus:

SDP tarvitsee oman presidenttiehdokkaan, koska se on yksi Suomen suurista puolueista.

6.Mitä Antti Karppinen on voittanut?

Oikea vastaus:

Ison valokuvauskilpailun.

7.Missä Karppinen otti palkinnon vastaan?

Oikea vastaus:

Japanissa.

8.Minkälaisella työllä Karppinen voitti kilpailun?

Oikea vastaus:

Valokuvalla pojasta, jolla on enkelin siivet.

9.Kuinka monta linnunpöttöä kampanjan aikana rakennettiin?

Oikea vastaus:

Miljoona.

10.Miksi linnut tarvitsevat pönttöjä?

Oikea vastaus:

Niiden on nykyään vaikeaa löytää hyvää pesäkoloa, koska vanhat puut on kaadettu metsistä pois.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä