Torstai 23.4.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä hallitus on päättänyt kesän festivaaleista?

Oikea vastaus:

Yli 500 ihmisen yleisötapahtumat ja festivaalit on kielletty ainakin elokuuhun saakka.

2.Koska saamme tietää, milloin koulut avataan vai pysyvätkö ne kiinni lukukauden loppuun asti?

Oikea vastaus:

Ensi viikolla.

3.Saako nyt iso joukko ihmisiä kokoontua?

Oikea vastaus:

Ei saa, nykyiset rajoitukset ovat edelleen voimassa ja yli 10 hengen kokoontumiset on kielletty

4.Mitä puistoissa ehkä tapahtuu vappuna?

Oikea vastaus:

Puistoja ehkä suljetaan.

5.Mitä hallitus aikoo tehdä vapun viettämiseksi?

Oikea vastaus:

Hallitus aikoo julkaista virtuaalivappukampanjan, jossa kerrotaan erilaisista keinoista juhlia vappua etänä.

6.Minkä ammattialan liitot arvostelevat hoivakoteja?

Oikea vastaus:

Hoitajien liitot.

7.Mitä hoitokotien ruokaloissa on tapahtunut, kun ovet ovat auki?

Oikea vastaus:

Ruokaloissa käy syömässä ihmisiä talon ulkopuolelta.

8.Mitä liitot sanovat suojavarusteista?

Oikea vastaus:

Ohjeet ovat olleet huonoja.

9.Mitä on kehotettu käyttämään suojana, jos kasvomaskeja ei ole ollut?

Oikea vastaus:

Esimerkiksi tuubihuiveja.

10.Miten videopuhelu muistuttaa ihmisten keskustelua kasvokkain?

Oikea vastaus:

Katsekontakti videopuhelussa aiheuttaa samanlaisia tunnereaktioita kuin elävässä elämässä.

11.Mitö suora katsekontakti voi toisessa ihmisessä herättää?

Oikea vastaus:

Hymyn.

Tarkista vastaukset

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä