Torstai 23.5.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitkä puolueet ovat Ylen kannatusmittauksen kärjessä?

Oikea vastaus:

Kokoomus ja vihreät.

2.Mistä lähtien kokoomus on ollut suurin europuolue?

Oikea vastaus:

Vuodesta 1999.

3.Kuinka monta lisäpaikkaa vihreät ehkä saa?

Oikea vastaus:

1 -3 lisäpaikkaa.

4.Missä on sovittu uudesta sotesta?

Oikea vastaus:

Hallitusneuvotteluissa.

5.Kuinka monta maakuntaa tai itsehallintoaluetta Suomeen on tulossa?

Oikea vastaus:

18.

6.Mitä pääkaupunkiseudusta sovittiin?

Oikea vastaus:

Pääkaupunkiseudulle on tulossa oma ratkaisu. Se aiotaan ratkaista vuoden loppuun mennessä.

7.Onko työllisyys parantunut vain huonontunut?

Oikea vastaus:

Työllisyys on parantunut.

8.Kuinka paljon enemmän työllisiä on viime vuoden samaan aikaan verrattuna?

Oikea vastaus:

28 000 enemmän.

9.Kuinka moni ihminen Suomessa on ilman työtä?

Oikea vastaus:

220 000.

10.Mistä nuoret etsivät tietoja suunnitelmiin jatko-opinnoista?

Oikea vastaus:

Youtubesta, Instagramista ja Snapchatista.

11.Onko se tutkijan mielestä riittävää tietoa? Miksi?

Oikea vastaus:

Ei. Nuoret kaipaavat enemmän ohjausta.

12.Kuinka suuri osa lukiolaistytöistä aikoo pitää välivuoden?

Oikea vastaus:

38 prosenttia.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä