Torstai 23.5.2019 (radio)

Kolmen puolueen kärki erottuu Ylen kyselyssä eurovaaleista

Puoluekannatus
Kuva: Harri Vähäkangas / Yle

Ylen kannatusmittaus kertoo, että kokoomus ja vihreät voivat saada vaalivoiton europarlamenttivaaleissa. Vaalit ovat sunnuntaina.

Mittaus kertoo, että kokoomus voi pitää 3 paikkaa. Kokoomus on ollut Suomen suurin europuolue vuodesta 1999.

Vihreille voi tulla 1 - 3 lisäpaikkaa nykyisen 3:n lisäksi. Perussuomalaiset voi säilyttää 2 paikkaa.

SDP:n paikkamäärä voi pysyä 2:ssa ja vasemmistoliiton 1:ssä. Keskustaa uhkaa häviö ja toisen paikan menetys.

Vihreät, perussuomalaiset ja RKP kilpailevat Suomen viimeisestä paikasta. RKP saa ääniä Ahvenanmaalta.

Ennustamista vaikeuttaa se, että kyselyssä vain puolet ilmoitti puoluekannan. Epävarmoja äänestäjiä on siis paljon.

Grafiikka
Kuva: Harri Vähäkangas / Yle

Uudessa sotessa on 18 maakuntaa

Hallitusneuvotteluiden vetäjä, SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne saapui hallitusneuvotteluihin Säätytalolle Helsingissä 23. toukokuuta
Hallitusneuvotteluja vetää SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Hallitusneuvotteluissa on päästy sopuun soten hallintomallista. Sote tarkoittaa sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistusta.

Hallitusneuvotteluiden vetäjä SDP:n Antti Rinne kertoi, että uudessa sotemallissa on 18 maakuntaa. Ne ovat eräänlaisia itsehallintoalueita.

Maakuntien päättäjät eli valtuutetut valitaan suorilla vaaleilla.

Pääkaupunkiseudulle on tulossa oma ratkaisu. Se aiotaan ratkaista vuoden loppuun mennessä.

Ajatuksena on, että julkinen sektori on soten päätuottaja. Verotus ja rahoitus menevät parlamentaariseen valmisteluun. Se tarkoittaa, että myös oppositiopuolueet pääsevät osallistumaan rahoituksen suunnitteluun.

Työllisyys on parantunut

työmies rakennustyömaalla
Työmies rakennustyömaalla Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

Työllisyys on parantunut. Työllisiä oli viime kuussa noin 28 000 enemmän kuin vuosi sitten samaan aikaan.

Tilastokeskus kertoo, että työllisyysasteen trendi oli huhtikuussa 72,4 prosenttia. Luvussa ei näy kausivaihteluita.

Työttömiä oli 220 000. Määrä oli 14 000 pienempi kuin vuosi sitten.

Somen esikuvat vaikuttavat nuorten jatko-opintoihin

Tre vänner
Kuva: Chanette Härus / Yle

Sosiaalisen median esikuvat vaikuttavat yhä enemmän nuorten valintoihin ja suunnitelmiin jatko-opinnoista. Nuorten tulevaisuusraportti -tutkimus kertoo, että nuoret saavat tietoa varsinkin Youtubesta, Instagramista ja Snapchatista.

Tutkija kuitenkin sanoo, että nuoret kaipaavat opintovalintoihin enemmän ohjausta.

Entistä suurempi joukko nuoria haluaa myös pitää välivuoden. Lukiolaistytöistä jopa 38 prosenttia aikoo pitää välivuoden. Vielä muutama vuosi sitten määrä oli 20 prosenttia.

Välivuoden aikana halutaan aikaa itselle ja alavalinnoille.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä