Torstai 23.7.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Palauttaako Suomi matkustusrajoitukset niille, jotka tulevat Italiasta?

Oikea vastaus:

Ei palauta.

2.Palauttaako Suomi matkustusrajoitukset niille, jotka tulevat Itävallasta?

Oikea vastaus:

Kyllä palauttaa.

3.Miksi matkustusrajoitus palautetaan 3 maalle?

Oikea vastaus:

Näissä maissa koronatartunnat ovat lisääntyneet uudelleen.

4.Kuka on matkustanut Suomesta Irakiin?

Oikea vastaus:

Ulkoministeri Pekka Haavisto.

5.Keitä Haavisto tapaa Irakissa?

Oikea vastaus:

Hän tapaa Irakin johtajia ja suomalaisia sotilaita.

6.Millainen sinilevätilanne on Suomessa?

Oikea vastaus:

Se on tavallinen.

7.Miksi meressä ei ole niin paljon sinilevää?

Oikea vastaus:

Koska tuuli on sekoittanut merivettä.

8.Missä on Kolin kansallispuisto?

Oikea vastaus:

Se on Lieksassa.

9.Mahtuuko Kolilla ottamaan valokuvia?

Oikea vastaus:

Suosituille valokouvauspaikoille voi olla jonoa.

10.Miksi?

Oikea vastaus:

Kolilla käy nyt niin paljon ihmisiä.

11.Missä sataa paljon perjantaina?

Oikea vastaus:

Lännessä.

12.Millaista sää on muualla Suomessa?

Oikea vastaus:

Muualla pilvisyys vaihtelee ja tulee sadekuuroja.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Aluevaalit 2022

Graafinen Aluevaalit 2022 -tunnus.

Mistä aluevaaleissa on kysymys?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä