Torstai 23.7.2020 (radio)

TV:n selkouutisilla on kesätauko. Ne jatkuvat 17.8.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Suomi palauttaa matkustusrajoituksia

Rajavartiolaitos tarkistaa matkustajia Helsingin Länsisatamassa 15. toukokuuta.
Koronatilanteen takia Suomeen saa tulla vapaasti vain joistakin maista. Kuva: Katriina Laine / Yle

Suomi muuttaa matkustusrajoituksia. Suomi palauttaa matkustusrajoitukset Itävallan, Slovenian ja Sveitsin liikenteeseen ensi maanantaina. Näissä maissa koronatartuntojen määrät ovat lisääntyneet uudelleen. Siksi matkustusrajoitus palautetaan.

Suomi poistaa matkustusrajoituksia joiltakin Aasian maiden matkustajilta. Esimerkiksi Kiinasta, Japanista ja Thaimaasta saa taas tulla Suomeen.

Suomi neuvottelee Irakissa

Pekka Haavisto ja Fuad Hussein
Ulkoministerit Pekka Haavisto ja irakilaispoliitikko Fuad Hussein tapasivat Baghdadissa torstaina. Kuva: Murtaja Lateef / EPA

Suomen ulkoministeri Pekka Haavisto on matkustanut vierailulle Irakiin. Haavisto keskustelee Irakin johtajien kanssa Suomen ja Irakin asioista. Haavisto ja Irakin johtajat puhuvat ehkä esimerkiksi pakolaisten palautuksista.

Ulkoministeri Pekka Haavisto tapaa Irakissa myös suomalaisia sotilaita, jotka ovat siellä kriisinhallintajoukoissa. Haavisto myös avaa virallisesti Suomen suurlähetystön Bagdadissa.

Sinilevää on tavallinen määrä

Sinilevää Saimaassa
Sinilevää järvessä Kuva: Kare Lehtonen/Yle

Sinilevän määrä järvissä ja meressä on lisääntynyt nyt heinäkuussa. Joissakin järvissä sinilevää on paljon. Merialueilla sinilevää ei ole nyt niin paljon, koska tuuli on sekoittanut merivettä.

Ympäristövirasto sanoo, että sinilevätilanne järvissä ja meressä on nyt tavallinen, sillä heinäkuussa sinilevän määrä aina lisääntyy.

Kolilla käy paljon ihmisiä

Lomailijat käyvät Ukko-Kolin huipulla ihastelemassa maisemia ja ottamassa valokuvia.
Lomailijat käyvät Ukko-Kolin huipulla ihastelemassa maisemia ja ottamassa valokuvia. Kuva: Jaana Kainulainen / Yle

Kolin kansallispuistossa Lieksassa käy nyt tosi paljon suomalaisia matkailijoita kesälomalla. Kolilla on käynyt heinäkuussa 20 % enemmän ihmisiä kuin tavallisesti heinäkuussa. Kolilla on käynyt joka päivä yli 1 000 ihmistä.

Kolilla ei ole aiemmin käynyt niin paljon ihmisiä joka päivä. Parkkipaikkoja ei riitä kaikille autoille, koska kävijöitä on niin paljon. Suosituilla valokuvauspaikoilla Kolilla on jonoa.

Sää

Kaunissaaren ulkoilualue.
Pilvisyys on perjantaina vaihtelevaa. Lännessä sataa paljon. Kuva: Esko Jämsä / AOP

Perjantaina lännessä sataa paljon. Muualla tulee sadekuuroja ja pilvisyys vaihtelee, eli välillä on paljon pilviä, välillä voi paistaa aurinko. Päivälämpötila on perjantaina 15 ja 20 asteen välillä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä