Torstai 23.9.2021 (radio)

Ilmastonmuutos ja tulvat

Kuvassa näkyvät sateella suojatietä ylittävät jalat, joissa on keltaiset kumisaappaat.
Sateet ja tulvat voivat lisääntyä ilmastonmuutoksen takia. Kuva: Eleni Paspatis / Yle

Ilmastonmuutos voi lisätä paljon sateita ja tulvia Suomessa. Näin kertoo raportti, jonka on tehnyt Suomen ilmastopaneeli. Sademäärät voivat kasvaa paljon 30 vuoden aikana.

Ilmastopaneeli sanoo, että tulviin pitää varautua rakentamisessa ja pelastussuunnitelmissa. Esimerkiksi juomavesi voi mennä tulvissa pilalle. Suurin tulvariski on Porissa ja Rovaniemellä.

Ilmastopaneeli sanoo, että ilmastonmuutokseen ja tulvariskiin pitää alkaa varautua nopeasti.

Vammaisten palvelut

Päivin sähköpyörätuoli varastokopissa
Sähköpyörätuoli on apuväline liikuntavammaiselle. Kuva: Kimmo Hiltunen / Yle

Vammaisten palveluissa on suuria eroja eri alueilla Suomessa. Invalidiliitto sanoo, että joissakin kunnissa on tehty ehkä lainvastaisia päätöksiä vammaisten palveluista.

Myös esimerkiksi päätöstä vammaisen palveluista voi joutua odottamaan liian kauan. Sosiaalityöntekijöitä, jotka hoitavat vammaisten asioita, voi olla vaikea tavoittaa.

Vammaisten palveluita ovat esimerkiksi apuvälinepalvelut, henkilökohtainen apu, kuljetuspalvelut ja kuntoutus.

Koronarajoitusten purku

Tyhjät katsomot Olympiastadionilla.
Koronarajoitukset ovat haitanneet esimerkiksi tapahtumien järjestämistä. Kuva: Akseli Valmunen

Koronarajoituksista voidaan luopua Suomessa ehkä lokakuun lopussa tai marraskuun alussa. Terveysministeriö ja terveysvirasto kertoivat koronatilanteesta torstaina päivällä.

Koronatilanne on parantunut vähän. Rokotettujen suomalaisten määrä kasvaa. Jo 67 prosenttia yli 12-vuotiaista suomalaisista on saanut 2 koronarokotusta.

Koronarajoituksista voidaan luopua, kun rokotuksen on saanut 80 prosenttia yli 12-vuotiaista.

Merialueiden kunto

Selkämeri Kallon saaren edustalla
Selkämeren tila on huono. Itämeren tilanne ehkä paranee. Kuva: Kati Rantala / Yle

Itämeren kunto on parantunut hieman. Itämeren tila huononi noin 6 vuotta sitten. Silloin Itämereen tuli paljon suolaista vettä Pohjanmereltä.

Suomen Ympäristökeskus sanoo, että Itämeri voi taas vähän paremmin.

Toisella merialueella Selkämerellä tilanne on edelleen huono. Ympäristökeskus sanoo, että Selkämeren syvissä kohdissa happitilanne huononee.

Sää

Perjantain sääkartta.
Perjantaina tuuli heikkenee.

Perjantai sää on pilvinen tai puolipilvinen. Monin paikoin tulee sadekuuroja. Lämpötila on 7 ja 12 asteen välillä. Lapissa on viileämpää. Tuuli on vielä torstaina illalla ja yöllä kovaa, mutta tuuli heikkenee perjantaina päivällä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä