Torstai 24.10.2019 (radio)

Nokialla vaikeuksia

Nokian toimitilat Espoossa
Nokian pääkonttori on Espoossa. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Monet firmat ovat julkistaneet torstaina osavuosituloksen. Osavuositulos kertoo, miten firmalla on mennyt tänä vuonna. Monia ihmisiä kiinnostaa suomalainen teknologiafirma Nokia.

Monet yllättyivät, kun Nokia kertoi, että kauppa käy huonommin kuin ennen. Nokia sanoo, että loppuvuosi on huonompi, kuin Nokia odotti. Myös ensi vuosi näyttää huonommalta, kuin Nokia odotti.

Nokia on keskeyttänyt osingonmaksun, eli se ei jaa rahaa omistajille. Uuden 5G-internetekniikan kehitys ja myynti on ollut vaikeaa.

Yt-neuvottelut Pohjois-Karjalassa

Päivystys -kyltti keskussairaalan edustalla.
Yt-neuvotteluissa etsitään keinoja, miten säästää rahaa. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Pohjois-Karjalassa aloitetaan isot yt-neuvottelut terveyspalveluissa.

Neuvottelut koskevat yli 7000 työntekijää sosiaali- ja terveysalalla, esimerkiksi terveyskeskuksissa ja sairaaloissa. Myös palokunta ja ambulanssitoiminta on mukana isoissa yt-neuvotteluissa Pohjois-Karjalassa.

Yt-neuvotteluissa etsitään keinoja, miten kunnat voivat säästää rahaa. Työntekijöitä ehkä irtisanotaan, eli heiltä loppuu työ. Osa työntekijöistä voi joutua pakkolomalle eli heidän täytyy olla vähän aikaa ilman työtä.

Tulitaukoa rikottiin Syyriassa

Kartta Syyrian ja Turkin rajalta
Turkin ja Syyrian kriisi alkoi kaksi viikkoa sitten. Kuva: Leena Luotio / Yle

Syyrian kurdijoukot sanovat, että Turkki rikkoo Pohjois-Syyrian tulitaukoa. Syyrian kurdijoukot sanovat, että Turkki on hyökännyt torstaina kolmea kurdikylää kohti.

Kurdit sanovat, että kylät ovat alueella, jolta kurdijoukot lähtivät pois. Tulitaukosopimuksessa sovittiin, että kurdit poistuvat alueelta.

Turkki hyökkäsi Pohjois-Syyriaan kaksi viikkoa sitten

Uusi selkokirjakummi julkistettiin

Kirjalija Tuomas Kyrö istuu lavalla kädessään mikrofoni.
Tuomas Kyrö on selkokirjakummi 2017-2019. Kuva: Kaisa Kaatra/Selkokeskus

Uudeksi selkokirjakummiksi tulee kirjailija Enni Mustonen. Mustosen kirja Paimentyttö julkaistaan selkokielellä kahden vuoden kuluttua eli vuonna 2021. Enni Mustosen kirjan kirjoittaa selkokielelle selkokirjailija Tuija Takala.

Selkokirjakummi on suomalainen kirjailija, jonka kirjan saa kirjoittaa selkokielelle. Viime vuonna ja tänä vuonna selkokirjakummi on kirjailija Tuomas Kyrö. Tuomas Kyrön kirja Mielensäpahoittaja julkaistaan selkokielellä Helsingin kirjamessuilla tällä viikolla.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä