Torstai 24.11.2022 (radio)

Ursula Von der Leyen

Ursula von der Leyen tiedotustilaisuudessa.
Ursula von der Leyen. Kuva: Tiina Jutila / Yle

EU-komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen on vieraillut Suomessa. 

Von der Leyen tuomitsee Venäjän ohjusiskut Ukrainaan. Hän sanoo, että iskut ovat julma ihmisoikeusrikos.

Von der Leyen vakuuttaa, että Euroopan unioni jatkaa tukea Ukrainalle. Hän kertoo, että EU valmistelee parhaillaan uusia pakotteita Venäjälle. Tämä on jo EU:n 9. pakotepaketti Venäjälle.

Uusien pakotteiden kohteena on erityisesti Venäjän öljynvienti. Von der Leyen kertoo, että venäläiselle öljylle laitetaan hintakatto. Tämä haittaa Venäjän kykyä sotia Ukrainassa, sanoo EU-komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen.

Ylimääräinen lapsilisä

Eduskuntatalo 20. syyskuuta 2022.
Eduskuntatalo. Kuva: Silja Viitala / Yle

Eduskunta on hyväksynyt, että joulukuussa maksetaan ylimääräinen lapsilisä. Lapsilisä maksetaan kaksinkertaisena normaalina maksupäivänä, joka on perjantai 23. joulukuuta. Ylimääräinen lapsilisä ei vaikuta toimeentulotukeen. 

Lapsilisää maksetaan kaikista alle 17-vuotiaista lapsista, jotka asuvat vakituisesti Suomessa.

Malala Yousafzai

Malala Yousafzai
Malala Yousafzai. Kuva: EPA/FACUNDO ARRIZABALAGA

Malala Yousafzai tulee Suomeen ensi syksynä. Yousafzai puhuu Nordic Business Forum -tapahtumassa Helsingissä syyskuun 2023 lopussa. 

Pakistanilaiselle Malala Yousafzaille annettiin Nobelin rauhanpalkinto vuonna 2014. Hän oli vain 17-vuotias. Yousafzai on nuorin ihminen, joka on saanut Nobelin rauhanpalkinnon.

Yousafzaista tuli tunnettu vuonna 2012. Yousafzai puolusti tyttöjen oikeutta käydä koulua. Tämän takia talibanien asemies ampui Yousafzaita bussissa, kun hän oli koulumatkalla. Yousafzai loukkaantui vakavasti.

Malala Yousafzai asuu Birminghamissa Britanniassa.

Kaamos

Nuorgamin uusi koulu
Kuva Nuorgamista. Kuva: Kirsti Länsman / Yle

Kaamos alkaa Suomen pohjoisimmassa osassa. Kaamos tarkoittaa sitä aikaa talvella, kun aurinko ei nouse ollenkaan. 

Utsjoella Nuorgamin kylässä aurinko nousee seuraavan kerran yli 50 päivän päästä. Utsjoki on Suomen pohjoisin kunta. Siellä kaamos kestää kauemmin kuin etelämpänä Lapissa

Sää

Talvinen maisemanäkymä Penikoiden huipulta.
Talvinen maisema. Kuva: Jenni Mehtonen / Yle

Vielä sääennuste. Sää on perjantaina koko maassa pilvinen. Lännessä voi sataa vähän lunta. Muualla maassa on poutaa. Lämpötila on etelärannikolla noin 0 astetta. Muualla Suomessa lämpötila on pakkasen puolella.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä