EU-komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen on vieraillut Suomessa.
Von der Leyen tuomitsee Venäjän ohjusiskut Ukrainaan. Hän sanoo, että iskut ovat julma ihmisoikeusrikos.
Von der Leyen vakuuttaa, että Euroopan unioni jatkaa tukea Ukrainalle. Hän kertoo, että EU valmistelee parhaillaan uusia pakotteita Venäjälle. Tämä on jo EU:n 9. pakotepaketti Venäjälle.
Uusien pakotteiden kohteena on erityisesti Venäjän öljynvienti. Von der Leyen kertoo, että venäläiselle öljylle laitetaan hintakatto. Tämä haittaa Venäjän kykyä sotia Ukrainassa, sanoo EU-komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen.
Ylimääräinen lapsilisä
Eduskuntatalo.
Kuva:
Silja Viitala / Yle
Eduskunta on hyväksynyt, että joulukuussa maksetaan ylimääräinen lapsilisä. Lapsilisä maksetaan kaksinkertaisena normaalina maksupäivänä, joka on perjantai 23. joulukuuta. Ylimääräinen lapsilisä ei vaikuta toimeentulotukeen.
Lapsilisää maksetaan kaikista alle 17-vuotiaista lapsista, jotka asuvat vakituisesti Suomessa.
Malala Yousafzai
Malala Yousafzai.
Kuva:
EPA/FACUNDO ARRIZABALAGA
Malala Yousafzai tulee Suomeen ensi syksynä. Yousafzai puhuu Nordic Business Forum -tapahtumassa Helsingissä syyskuun 2023 lopussa.
Pakistanilaiselle Malala Yousafzaille annettiin Nobelin rauhanpalkinto vuonna 2014. Hän oli vain 17-vuotias. Yousafzai on nuorin ihminen, joka on saanut Nobelin rauhanpalkinnon.
Yousafzaista tuli tunnettu vuonna 2012. Yousafzai puolusti tyttöjen oikeutta käydä koulua. Tämän takia talibanien asemies ampui Yousafzaita bussissa, kun hän oli koulumatkalla. Yousafzai loukkaantui vakavasti.
Malala Yousafzai asuu Birminghamissa Britanniassa.
Kaamos
Kuva Nuorgamista.
Kuva:
Kirsti Länsman / Yle
Kaamos alkaa Suomen pohjoisimmassa osassa. Kaamos tarkoittaa sitä aikaa talvella, kun aurinko ei nouse ollenkaan.
Utsjoella Nuorgamin kylässä aurinko nousee seuraavan kerran yli 50 päivän päästä. Utsjoki on Suomen pohjoisin kunta. Siellä kaamos kestää kauemmin kuin etelämpänä Lapissa
Sää
Talvinen maisema.
Kuva:
Jenni Mehtonen / Yle
Vielä sääennuste. Sää on perjantaina koko maassa pilvinen. Lännessä voi sataa vähän lunta. Muualla maassa on poutaa. Lämpötila on etelärannikolla noin 0 astetta. Muualla Suomessa lämpötila on pakkasen puolella.
Yle Uutiset selkosuomeksi
Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.
Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.