Torstai 24.1.2019 (radio)

Ulkoministeriötä huijattiin

Ulkoministeriö
Huijari sai Suomen ulkoministeriöstä 400 000 euroa. Kuva: Jyrki Valkama / Yle

Keskusrikospoliisi tutkii isoa huijausta. Suomen ulkoministeriö on maksanut kehitysapurahoja väärälle tilille.

Ulkoministeriö oli saanut sähköposteja, jotka näyttivät siltä, että ne tulivat YK:n työntekijöiltä. Sähköpostit oli lähettänyt huijari.

Ulkoministeriö maksoi 400 000 euroa väärälle tilille. Osa rahoista on saatu takaisin.

Työttömien määrä vähenee

työntekijä täyttää kaupan juomahyllyä.
Moni on löytänyt työpaikan kaupan alalta. Kuva: Markku Rantala / Yle

Suomessa moni työtön on saanut työpaikan.

Kaupan alalla on ollut paljon uusia työpaikkoja. Myös nuoret ovat saaneet hyvin töitä.

Joulukuussa oli työttömänä 146 000 ihmistä. Työttömiä on nyt saman verran kuin 10 vuotta sitten.

Venezuelassa on sekava tilanne

Juan Guaidó julistautui Venezuelan virkaa toimittavaksi presidentiksi.
Venezuelassa oppositiojohtaja Guaidó sanoo, että hän johtaa nyt maata. Kuva: Miguel Gutierrez / EPA

Venezuelassa Etelä-Amerikassa on ollut pahoja yhteenottoja viime päivinä. Mielenosoittajat ovat osoittaneet mieltä maan presidenttiä Nicolas Maduroa vastaan.

Mielenosoituksissa on ollut kymmeniätuhansia ihmisiä. Poliisi on hajottanut mielenosoitukset kovilla otteilla ja yhteenotoissa on kuollut monta ihmistä.

Mielenosoittajat ovat kyllästyneitä Venezuelan presidenttiin, joka voitti vaalit huijauksella. Venezuelan taloustilanne on huono ja kansalaisten elämä on kurjaa.

Presidenttiä vastustaa myös oppositiojohtaja Juan Guaidó. Oppositiojohtaja sanoo, että hän johtaa nyt Venezuelaa.

Australiassa helle tappaa eläimiä

Kuolleita hevosia kuivuneessa joen uomassa
Kymmeniä villihevosia kuoli nestehukkaan Australiassa. Kuva: EPA

Australiassa on ollut kova helle jo yli kuukauden ajan.

Tänään Adelaiden kaupungissa oli 47,7 astetta lämmintä. Se on maan uusi lämpöennätys.

Luonnossa eläimet kärsivät todella paljon. Iso lauma villihevosia löydettiin kuolleina. Ne olivat kuolleet nestehukkaan. Kaloja ja lepakoita on myös kuollut paljon.

Suomessa pakkanen jatkuu

Pakkaspäivä Rovaniemellä.
Tältä näyttivät pakkaspäivän kirkkaat värit Rovaniemellä. Kuva: Perttu Ruokangas / Yle

Suomessa sää pysyy kylmänä. Koko maassa on pakkasta.

Huomenna perjantaina Etelä- ja Keski-Suomessa sataa lunta. Pohjois-Suomessa paistaa aurinko ja pakkasta voi olla 30 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä