Torstai 24.12.2020 (radio)

EU ja Britannia kauppasopuun

Boris Johnson
Britannian pääministeri Boris Johnson piti tiedotustilaisuuden, jossa hän kertoi EU:n ja Britannian sopimuksesta. Kuva: GB POOL / EBU

EU:n ja Britannian kauppasuhteista on syntynyt sopu.

Britannia erosi EU:sta viime tammikuussa. Vapaakauppa Britannian ja EU:n välillä päättyy kuitenkin vasta nyt vuodenvaihteessa eli viikon kuluttua. Sopimus koskee sen jälkeistä aikaa.

EU:n komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen sanoo, että sopimus on hyvä, oikeudenmukainen ja tasapuolinen.

Korona näkyy joulunvietossa

Joulurauhan julistus Turun Vanhalla Suurtorilla. Koronavirustilanteen vuoksi perinteinen tapahtuma vietettiin ilman yleisöä.
Turku julisti joulurauhan, mutta tällä kertaa ilman yleisöä. Kuva: Roni Lehti / Lehtikuva

Suomi on hiljentynyt joulunviettoon. Joulua vietetään perinteisesti, mutta koronarajoitusten takia moni asia on myös toisin kuin tavallisesti.

Monet ihmiset ovat nyt jääneet jouluksi kotiin, vaikka tavallisesti lähtevät joulun viettoon esimerkiksi isovanhempien luo. Sen takia maanteillä on nyt ollut tavallista vähemmän joululiikennettä.

Joulupukki vlkuttaa tietokoneen näytöllä.
Korona-aikana joulupukki voi tehdä etävierailun. Kuva: Petri Aaltonen / Yle

Turussa julistettiin perinteiseen tapaan joulurauha puolenpäivän aikaan. Tällä kertaa Turun Vanhalle Suurtorille ei kuitenkaan päästetty yleisöä. Julistusta oli mahdollista kuunnella esimerkiksi radiosta.

Kirkoissa joulun jumalanpalvelukset on tänä vuonna peruttu tai ne pidetään ilman yleisöä. Tavallisesti etenkin jouluaaton jumalanpalveluksissa käy paljon ihmisiä. Nyt ihmiset voivat osallistua joulumessuihin etänä seurakuntien verkkosivuilla.

Koronaepidemia on muuttanut myös joulupukin työtä. Tänä vuonna joulupukki ei ehkä käy kodeissa niin kuin ennen. Hän voi kuitenkin tulla pihalle ja vilkuttaa ikkunan takaa, lähettää videotervehdyksen tai tehdä verkon kautta etävierailun.

Joulupostia lähetetiin paljon

Joulukortteja tarjottimella.
Suomalaiset lähettivät tänä vuonna enemmän joulukortteja kuin viime vuonna. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Suomalaiset lähettivät tänä vuonna paljon joulupostia.

Joulukortteja lähetettiin tänä vuonna noin 18 miljoonaa. Se on noin 20 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.

Posti on myös jakanut ennätysmäärän paketteja, yhteensä noin 7,7 miljoonaa.

Hyvää joulumieltä tuhansille perheille

Hyvä Joulumieli-keräyksen tunnus
Hyvä Joulumieli -keräyksen tunnuskuva. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Hyvä Joulumieli -keräys onnistui tänä vuonna tosi hyvin. Ihmiset lahjoittivat keräykseen enemmän rahaa kuin keräyksen järjestäjät odottivat.

Hyvä Joulumieli -keräys kerää rahaa köyhille lapsiperheille. Keräysrahoilla hankitaan perheille 50 euron lahjakortteja ruokakauppaan.

Keräyksen tavoitteena oli jakaa tänä vuonna 21 000 ruokalahjakorttia. Lahjoituksia tuli kuitenkin niin paljon, että lahjakortin sai yhteensä 25 000 perhettä.

Selkouutiset toivottaa kaikille rauhallista, mutta iloista joulua!

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä