Torstai 2.4.2020 (radio)

Laivamatkustajien karanteeni

Länsisataman uusin terminaali.
Länsisataman terminaali (arkistokuva). Kuva: Ulla Malminen / Yle

Jos ihminen tulee Suomeen laivalla, hän joutuu nyt karanteeniin. Viranomaiset valvovat matkustajia satamissa tarkemmin kuin aikaisemmin.

Jos matkustajalla on oireita, hänelle tehdään koronatesti. Jos oireita ei ole, matkustaja menee 2 viikoksi karanteeniin.

Matkustajat eivät saa käyttää julkista liikennettä. Karanteeniin pitää mennä taksilla tai omalla autolla. Karanteenissa ollaan yleensä kotona.

Matkustajia on nyt tullut laivalla Suomeen noin 200 päivässä.

Karanteeni koskee kaikkia ihmisiä, jotka tulevat Suomeen ulkomailta.

Kysely koronakriisistä

Matkustajan jalat tyhjällä bussin käytävällä.
Moni nuori aikuinen sanoo kyselyssä, että ei jaksa koronakriisin poikkeusoloja kovin hyvin. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Taloustutkimus on tehnyt kyselyn siitä, mitä ihmiset ajattelevat koronakriisistä.

Yli 50 prosenttia ihmisistä sanoo, että koronakriisi on muuttanut elämää vain melko vähän. Vain 1 prosentti vastaajista arvioi, että koronakriisi on tosi kauhea. Naiset ajattelevat näin useammin kuin miehet.

Moni nuori aikuinen sanoo, että ei jaksa poikkeusoloja kovin hyvin. Nuoret pitävät erilaisia rajoituksia vaikeampina kuin vanhemmat ihmiset.

Espanjan työttömyys

Punaisen ristin työntekijä valmistelee väliaikaissairaalan vuodepaikkoja Barcelonassa.
Punaisen ristin työntekijä valmisteli väliaikaissairaalan vuodepaikkoja Barcelonassa keskiviikkona. Kuva: Susanna Saez / EPA

Espanjassa suuri määrä ihmisiä on jäänyt työttömäksi. Maaliskuussa yli 300 000 ihmistä ilmoittautui työttömäksi. Tämä on kaikkien aikojen suurin määrä kuukauden aikana.

Espanjassa on nyt yhteensä 3,5 miljoonaa työtöntä.

Espanjassa on ollut koronaviruksen takia poikkeustila maaliskuun puolivälistä lähtien. Tautiin on kuollut Espanjassa jo yli 10 000 ihmistä.

Yliopistoihin paljon hakijoita

Helsingin yliopiston kirjasto
Opiskelupaikkaa Helsingin yliopistosta tavoittelee noin 32 500 hakijaa. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Yliopistoihin ja ammattikorkeakouluihin pyrkii tänä keväänä ennätysmäärä ihmisiä. Hakijoita oli lähes 152 000.

Suuri osa hakijoista ei pääse opiskelemaan. Opiskelupaikkoja on yhteensä 46 600.

Yli puolet uusista korkeakouluopiskelijoista valitaan nyt 1. kerran todistusten perusteella. Loput opiskelijat valitaan pääsykokeen perustella. Pääsykokeet on tarkoitus järjestää toukokuun lopussa tai kesäkuun alussa.


Lisää tietoa koronaviruksesta: https://yle.fi/uutiset/osasto/selkouutiset/tietoa_koronaviruksesta/11284951

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.05.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lisätietoa koronaviruksesta

Mies istuu ja tuijottaa skriiniä, jolla näkyy koronavirus.

Koronavirus on tuonut monenlaisia rajoituksia ihmisten elämään.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä