Torstai 24.9.2015

EU lisää apua pakolaisille jo lähtömaissa

Pakolaisleiristä Zakhon kylässä.
EU aikoo antaa lisää rahaa järjestöille, jotka auttavat pakolaisia leireillä Lähi-idässä. Kuva: EPA

EU antaa lisää apua Lähi-idän pakolaisleireille. EU-maat ovat sopineet, että pakolaisia autetaan jo kriisialueilla. Silloin Eurooppaan tulee ehkä vähemmän turvapaikanhakijoita.

EU antaa miljardi euroa järjestöille, jotka auttavat pakolaisia leireillä lähellä Lähi-idän kriisialueita. Lisäksi EU antaa lisää apua Libanoniin, Turkkiin ja Jordaniaan, koska näissä maissa on eniten Syyrian pakolaisia.

EU aikoo myös valvoa rajojaan tiukemmin. Rajavalvontaa tiukennetaan, koska EU haluaa, että turvapaikanhakijoiden on vaikeampaa tulla EU:n alueelle.

EU myös perustaa järjestelykeskuksia italiaan ja Kreikkaan. Keskukset voivat siirtää turvapaikanhakijoita muihin EU-maihin.

Satoja pyhiinvaeltajia kuoli tungoksessa

Pelastusmies hoitaa paareilla makaavaa loukkaantunutta miestä. Maassa makaa muita uhreja.
Pelastusmiehet auttoivat ihmisiä, jotka loukkaantuivat tungoksessa Kuva: Directorate of the Saudi Civil Defence Agency / EPA

Saudi-Arabiassa satoja ihmisiä on kuollut pyhiinvaelluksella. Ainakin yli 700 ihmistä kuoli ja 800 loukkaantui tungoksessa lähellä Mekkaa. Ihmiset tallautuivat kuoliaaksi, kun samaan paikkaan meni yhtä aikaa liian paljon ihmisiä. 

Muslimien pyhiinvaellus Mekkaan on maailman suurimpia uskonnollisia tapahtumia. Pyhiinvaellukseen osallistuu tänä vuonna noin  2 miljoonaa muslimia.

Työntekijäjärjestöt tekivät säästöehdotuksia

Rakennusmiehiä telineillä siluetissa.
Hallitus haluaa, että työntekijöiden palkoista vähennetään 5 prosenttia. Kuva: Mika Kanerva / Yle

Suomessa keskustelu työntekijöiden palkoista jatkuu.  Työntekijöiden järjestöt ovat tehneet hallitukselle omia ehdotuksiaan siitä, kuinka saadaan aikaan säästöjä.

SAK ehdottaa sopimusta, jossa työntekijöiden palkat eivät nouse ollenkaan vuonna 2017, ja vuonna 2018 palkankorotuksista päätetään vientiteollisuuden johdolla. Toinen järjestö Akava sanoo, että se on valmis vähentämään työntekijöiden lomarahoja tai pidentämään työaikaa.

Hallitus haluaa, että työntekijöiden palkoista vähennetään 5 prosenttia. Hallitus sanoo, että se parantaa Suomen taloutta.

Kylmä kesä siirsi pikkulintujen pesintää

Talitiainen puussa.
Monet pikkulinnut ovat tänä vuonna pesineet vielä syyskuussa. Kuvassa talitintti. Kuva: Juha Laaksonen / Yle Kuvapalvelu

Pikkulinnut ovat käyttäytyneet oudosti tänä syksynä. Luontoasiantuntija Urpo Koponen sanoo, että monet pikkulinnut ovat pesineet syksyllä, paljon myöhemmin kuin tavallisesti.

Urpo Koponen sanoo, että tavallisesti linnut pesivät jo aikaisin keväällä. Osa voi pesiä vielä uudestaan heinä-elokuussa. Tänä vuonna lintujen pesintä on kuitenkin jatkunut syyskuuhun saakka. Urpo Koponen sanoo, että se johtuu kylmästä kesästä. Lintujen normaali pesintä ei ole onnistunut kylmän sään takia.

Urpo Koponen sanoo, että hän on nähnyt syyskuussa esimerkiksi talitiaisen, sinitiaisen, kuusitiaisen ja puukiipijän poikasia.

Pesintä tarkoittaa sitä, kun lintu munii munia. Munista kuoriutuu poikasia eli linnun lapsia.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä