Torstai 24.9.2020 (radio)
Matkustusrajoitukset
Matkustussäännöt muuttuvat taas maanantaina.
Hallitus on päättänyt tiukentaa sääntöjä esimerkiksi Viron, Ruotsin ja Norjan liikenteessä. Kun matkailija palaa näistä maista takaisin Suomeen, hänen on hyvä jäädä kotiin karanteeniin 2 viikoksi.
Pohjois-Suomen asukkaat saavat kuitenkin hoitaa asioita Ruotsin ja Norjan puolella ilman karanteenia. Lisäksi lokakuun alusta lähtien Virosta ja Ruotsista voi käydä töissä Suomen puolella ilman karanteenia.
Suomi tiukentaa sääntöjä, koska koronatartuntojen määrä on kasvanut monissa maissa.
Suomalaiset voivat matkustaa vapaasti enää 6 Euroopan maahan. Suomalaiset saavat palata kotiin ilman karanteenia esimerkiksi Latviasta, Liettuasta ja Puolasta.
Koronatartunnat
Koronatartuntojen määrä Suomessa jatkaa kasvua.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL raportoi torstaina 91 uutta koronatartuntaa.
2 viime viikon aikana on raportoitu 460 koronatartuntaa enemmän kuin edellisten 2 viikon aikana.
Korvatulehdukset

Oulun yliopisto on aloittanut tutkimuksen lasten korvatulehduksista. Tutkimuksessa selvitetään, voiko korvatulehduksia ehkäistä ihmisen omalla bakteerilla.
Streptococcus salivarius -bakteeria on ihmisen kurkussa. Se tuottaa puolustusproteiineja haitallisia bakteereja vastaan. Tutkijat aikovat selvittää, voiko hyvällä bakteerilla taistella pahoja bakteereja vastaan.
Jos korvatulehduksia voidaan ehkäistä, lasten terveys paranee ja vanhempien poissaolot töistä vähenevät.
Omenasato
Syksyn omenasato on kypsynyt.
Suomalaiset omenanviljelijät kilpailevat asiakkaista ulkomaalaisten viljelijöiden kanssa.
Omenatilat ovat panostaneet koulutukseen ja toiminnan kehittämiseen. Sadon määrä ja omenoiden laatu ovat parantuneet.
Omenanviljelijät tietävät, että omenoiden pitää myös näyttää hyviltä. He sanovat, että asiakkaat ostavat omenoita silmillä.
Sää
Sää on nyt lämmin. Lämpötila on korkeampi kuin tavallisesti, etelässä lähellä 20 astetta.
Lämmin sää jatkuu etelässä myös viikonloppuna. Lauantai on etelässä myös aurinkoinen päivä.
Pohjoisessa sataa lauantaina vettä ja lämpötila on alle 10 astetta.