Torstai 25.1.2018 (radio)


Presidenttiehdokkaiden kannatus

Grafiikka
Sauli Niinistö on suosituin presidenttiehdokas Ylen kyselyssä. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Presidentinvaalit ovat sunnuntaina.

Ylen uusi kysely kertoo, että Sauli Niinistö on suosituin ehdokas. Yli 60 prosenttia vastaajista aikoo äänestää Niinistöä. Niinistö on valitsijayhdistyksen ehdokas.

Muut ehdokkaat saavat paljon vähemmän kannatusta. Toiseksi suosituin ehdokas on vihreiden Pekka Haavisto. 14 prosenttia vastaajista aikoo äänestää Haavistoa.

Muiden ehdokkaiden kannatus on paljon alle 10 prosenttia.

Kyselyn perusteella näyttää varmalta, että Sauli Niinistö jatkaa Suomen presidenttinä.

Selkouutisten vaalisivut

Valtakunnansyyttäjän potkut

Matti Nissinen virkarikossyytteidensä käsittelyssä korkeimmassa oikeudessa.
Matti Nissinen sai potkut valtakunnansyyttäjän työstä. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Suomen hallitus on irtisanonut valtakunnansyyttäjä Matti Nissisen. Valtakunnansyyttäjä on tärkeä henkilö Suomen oikeusjärjestelmässä. Hän johtaa syyttäjälaitosta.

Hallitus oli sitä mieltä, että Nissinen ei enää pysty hoitamaan kaikkia valtakunnansyyttäjän tehtäviä. Valtakunnansyyttäjän pitää olla luotettava, mutta Nissinen sai joulukuussa tuomion virkarikoksesta.

Tuomio oli sakkorangaistus. Nissinen sai sakot, koska hän osti työpaikalle koulutusta omalta veljeltä.

Oikeusministeriö ehdotti Nissisen erottamista. Nyt oikeusministeriö etsii sopivaa ihmistä hoitamaan tärkeää valtakunnansyyttäjän työtä.

Italian junaonnettomuus

Raiteilta suistunut juna.
Osa paikallisjunan vaunuista suistui raiteilta. Kuva: Flavio Loscalzo / EPA

Italiassa on tapahtunut junaonnettomuus. Ainakin 3 ihmistä kuoli. Loukkaantuneita on paljon.

Onnettomuudessa osa paikallisjunan vaunuista joutui ulos raiteilta. Onnettomuus tapahtui lähellä Milanoa, Pohjois-Italiassa.

Onnettomuuden syytä ei vielä tiedetä.

Ylen toimitusjohtaja

Lauri Kivinen Ylen tiedotustilaisuudessa, Laurin info 25.01.2018
Lauri Kivinen lopettaa työn Ylen toimitusjohtajana. Kuva: Derrick Frilund / Yle

Ylen toimitusjohtaja Lauri Kivinen eroaa. Kivinen lopettaa toimitusjohtajan työt tämän vuoden aikana.

Ylellä on televisiokanavia, radiokanavia ja nettisivuja. Rahat toimintaan tulevat Yle-verosta.

Toimitusjohtaja on Ylen tärkein johtaja. Kivinen on ollut Ylen toimitusjohtaja 8 vuotta.

Liukkaat tiet

Liukkaalla tiellä ojaan suistunutta bussia nostetaan Mustasaaressa 25.1.2018
Tällaista oli Pohjanmaan autoteillä torstaina. Kuva: Jarkko Heikkinen / Yle

Tiet ovat olleet liukkaita eri puolilla Suomea. Esimerkiksi Pohjanmaalla tiet olivat torstaiaamuna ohuen jään peitossa.

Monet rekka-autot ajoivat ulos liukkaalta tieltä. Pohjanmaan poliisi kertoo, että rekkaonnettomuuksia tapahtui paljon.

Myös bussiliikenne oli vaikeuksissa. Monet bussit ajoivat ojaan. Osa busseista odotti pysäkillä hiekka-autoja. Ne jatkoivat matkaa vasta, kun tiellä oli hiekkaa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä