Torstai 2.5.2019 (radio)
Hussein al-Taee

Uutiset kansanedustaja Hussein al-Taeesta jatkuvat.
Poliisi selvittää, aloitetaanko al-Taeen kirjoituksista rikostutkinta. Al-Taee pilkkasi Facebookissa juutalaisia, somaleja, sunnimuslimeja ja homoseksuaaleja. Kirjoitukset ovat vuosien 2011 ja 2015 väliltä.
Al-Taee on nyt sairauslomalla. Hän joutui tiistaina sairaalaan. Näin kertoo al-Taeen puolue SDP.
Al-Taee valittiin eduskuntaan huhtikuun vaaleissa. Silloin al-Taeen kirjoituksista ei ollut tietoa.
Al-Taee on pyytänyt kirjoituksia anteeksi. Al-Taee sanoo, että hän ei ajattele enää samalla tavalla.
Al-Taee on 36-vuotias rauhanvälittäjä ja poliitikko. Al-Taeen perhe on kotoisin Irakista. Perhe tuli Suomeen, kun al-Taee oli 10-vuotias.
Teiden keskikaiteet
Hyvä keino vähentää liikenneonnettomuuksia on keskikaide. Keskikaide erottaa ajokaistat ja estää autoja törmäämästä toisiinsa.
Jopa 80 prosenttia liikennekuolemista voidaan estää, jos autoteillä on keskikaiteet.
Keskikaiteita on kuitenkin rakennettu vain noin 300 kilometrin matkalle.
Keskikaiteiden rakentaminen on Suomessa hankalaa, koska tiet ovat kapeita. On kallista rakentaa keskikaide ja leventää tietä samaan aikaan.
Musiikkia juustoille

Lopuksi asiaa juustosta. Sveitsiläiset osaavat tehdä herkullisia juustoja.
Nyt sveitsiläiset ovat kokeilleet aivan uudenlaista menetelmää: He ovat soittaneet juustoille musiikkia valmistuksen aikana.
Kellarissa kypsyi emmental-juustoja. Osa juustoista kuunteli musiikkia, osa kuunteli hurinaa ja yksi juusto kypsyi hiljaisuudessa.
Puolen vuoden kuluttua juustot olivat valmiita.
Ensin ruokateknologit mittasivat juustoja. He sanoivat, että voimakkain maku ja rikkain aromi oli juustossa, joka kuunteli kypsymisen aikana hiphop-musiikkia.
Sen jälkeen joukko kokkeja maistoi juustoja. Myös heidän mielestään hiphop-juusto oli parasta.
Sveitsiläiset sanovat, että musiikin ääniaallot vaikuttavat juustoon.
Tutkimus on kiinnostanut ihmisiä. Monet ovat kysyneet, milloin he voivat ostaa blues-juustoa tai AC/DC-juustoa.