Torstai 2.5.2019 (radio)


Hussein al-Taee

Hussein al-Taee
Hussein al-Taee. Kuva: Yle

Uutiset kansanedustaja Hussein al-Taeesta jatkuvat.

Poliisi selvittää, aloitetaanko al-Taeen kirjoituksista rikostutkinta. Al-Taee pilkkasi Facebookissa juutalaisia, somaleja, sunnimuslimeja ja homoseksuaaleja. Kirjoitukset ovat vuosien 2011 ja 2015 väliltä.

Al-Taee on nyt sairauslomalla. Hän joutui tiistaina sairaalaan. Näin kertoo al-Taeen puolue SDP.

Al-Taee valittiin eduskuntaan huhtikuun vaaleissa. Silloin al-Taeen kirjoituksista ei ollut tietoa.

Al-Taee on pyytänyt kirjoituksia anteeksi. Al-Taee sanoo, että hän ei ajattele enää samalla tavalla.

Al-Taee on 36-vuotias rauhanvälittäjä ja poliitikko. Al-Taeen perhe on kotoisin Irakista. Perhe tuli Suomeen, kun al-Taee oli 10-vuotias.

Teiden keskikaiteet

Keskikaide Simossa.
Keskikaide on tehokas tapa estää vakavia onnettomuuksia. Kuva: YLE / Sauli Antikainen

Hyvä keino vähentää liikenneonnettomuuksia on keskikaide. Keskikaide erottaa ajokaistat ja estää autoja törmäämästä toisiinsa.

Jopa 80 prosenttia liikennekuolemista voidaan estää, jos autoteillä on keskikaiteet.

Keskikaiteita on kuitenkin rakennettu vain noin 300 kilometrin matkalle.

Keskikaiteiden rakentaminen on Suomessa hankalaa, koska tiet ovat kapeita. On kallista rakentaa keskikaide ja leventää tietä samaan aikaan.

Musiikkia juustoille

Emmentaljuustoa
Emmental-juusto saa voimakkaan maun hiphop-musiikista. Kuva: Christoph Ruckstuhl / EPA

Lopuksi asiaa juustosta. Sveitsiläiset osaavat tehdä herkullisia juustoja.

Nyt sveitsiläiset ovat kokeilleet aivan uudenlaista menetelmää: He ovat soittaneet juustoille musiikkia valmistuksen aikana.

Kellarissa kypsyi emmental-juustoja. Osa juustoista kuunteli musiikkia, osa kuunteli hurinaa ja yksi juusto kypsyi hiljaisuudessa.

Puolen vuoden kuluttua juustot olivat valmiita.

Ensin ruokateknologit mittasivat juustoja. He sanoivat, että voimakkain maku ja rikkain aromi oli juustossa, joka kuunteli kypsymisen aikana hiphop-musiikkia.

Sen jälkeen joukko kokkeja maistoi juustoja. Myös heidän mielestään hiphop-juusto oli parasta.

Sveitsiläiset sanovat, että musiikin ääniaallot vaikuttavat juustoon.

Tutkimus on kiinnostanut ihmisiä. Monet ovat kysyneet, milloin he voivat ostaa blues-juustoa tai AC/DC-juustoa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä