Torstai 2.5.2019 (radio)


Hussein al-Taee

Hussein al-Taee
Hussein al-Taee. Kuva: Yle

Uutiset kansanedustaja Hussein al-Taeesta jatkuvat.

Poliisi selvittää, aloitetaanko al-Taeen kirjoituksista rikostutkinta. Al-Taee pilkkasi Facebookissa juutalaisia, somaleja, sunnimuslimeja ja homoseksuaaleja. Kirjoitukset ovat vuosien 2011 ja 2015 väliltä.

Al-Taee on nyt sairauslomalla. Hän joutui tiistaina sairaalaan. Näin kertoo al-Taeen puolue SDP.

Al-Taee valittiin eduskuntaan huhtikuun vaaleissa. Silloin al-Taeen kirjoituksista ei ollut tietoa.

Al-Taee on pyytänyt kirjoituksia anteeksi. Al-Taee sanoo, että hän ei ajattele enää samalla tavalla.

Al-Taee on 36-vuotias rauhanvälittäjä ja poliitikko. Al-Taeen perhe on kotoisin Irakista. Perhe tuli Suomeen, kun al-Taee oli 10-vuotias.

Teiden keskikaiteet

Keskikaide Simossa.
Keskikaide on tehokas tapa estää vakavia onnettomuuksia. Kuva: YLE / Sauli Antikainen

Hyvä keino vähentää liikenneonnettomuuksia on keskikaide. Keskikaide erottaa ajokaistat ja estää autoja törmäämästä toisiinsa.

Jopa 80 prosenttia liikennekuolemista voidaan estää, jos autoteillä on keskikaiteet.

Keskikaiteita on kuitenkin rakennettu vain noin 300 kilometrin matkalle.

Keskikaiteiden rakentaminen on Suomessa hankalaa, koska tiet ovat kapeita. On kallista rakentaa keskikaide ja leventää tietä samaan aikaan.

Musiikkia juustoille

Emmentaljuustoa
Emmental-juusto saa voimakkaan maun hiphop-musiikista. Kuva: Christoph Ruckstuhl / EPA

Lopuksi asiaa juustosta. Sveitsiläiset osaavat tehdä herkullisia juustoja.

Nyt sveitsiläiset ovat kokeilleet aivan uudenlaista menetelmää: He ovat soittaneet juustoille musiikkia valmistuksen aikana.

Kellarissa kypsyi emmental-juustoja. Osa juustoista kuunteli musiikkia, osa kuunteli hurinaa ja yksi juusto kypsyi hiljaisuudessa.

Puolen vuoden kuluttua juustot olivat valmiita.

Ensin ruokateknologit mittasivat juustoja. He sanoivat, että voimakkain maku ja rikkain aromi oli juustossa, joka kuunteli kypsymisen aikana hiphop-musiikkia.

Sen jälkeen joukko kokkeja maistoi juustoja. Myös heidän mielestään hiphop-juusto oli parasta.

Sveitsiläiset sanovat, että musiikin ääniaallot vaikuttavat juustoon.

Tutkimus on kiinnostanut ihmisiä. Monet ovat kysyneet, milloin he voivat ostaa blues-juustoa tai AC/DC-juustoa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä