Torstai 25.2.2021

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Miksi Suomeen tulee sulkutila?

Oikea vastaus:

Koronatilanne on pahentunut.

2.Mitä sulkutilan aikana suljetaan?

Oikea vastaus:

Yläkoulujen, lukioiden ja ammattikoulujen lähiopetus sekä yli 12-vuotiaiden harrastukset. Myös ravintolat aiotaan sulkea.

3.Kuinka kauan sulkutila kestää?

Oikea vastaus:

3 viikkoa.

4.Miten Helsingin seudun koronarajoituksia tiukennetaan ensi viikolla?

Oikea vastaus:

Esimerkiksi yksityiset kuntosalit ja liikuntatilat pannaan kiinni.

5.Kuinka monta ihmistä on kuollut Suomessa koronan takia?

Oikea vastaus:

740.

6.Kuinka moni suomalainen on jo saanut koronarokotuksen?

Oikea vastaus:

Noin 320 000.

7.Mitä tekee jäänmurtaja?

Oikea vastaus:

Se rikkoo merellä jäätä, niin että muut laivat pääsevät kulkemaan.

8.Mikä Suomen jäänmurtajista lähti merelle torstaina?

Oikea vastaus:

Fennica.

9.Milloin sitä tarvittiin edellisen kerran?

Oikea vastaus:

3 vuotta sitten.

10.Kuinka kauan Korkeasaaren karhut nukkuivat tänä talvena?

Oikea vastaus:

3 kuukautta.

11.Mikä on perjantain lämpötila?

Oikea vastaus:

Lämpötila on -2 ja +5 asteen välillä.

12.Minkälaista on viikonlopun sää?

Oikea vastaus:

Lauhaa, lämpötila on plussan puolella.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä