Torstai 25.2.2021 (radio)
Suomi suljetaan
Suomen hallitus tiukentaa toimia koronaa vastaan.
Hallitus kertoi torstaina, että Suomeen tulee maaliskuussa sulkutila.
Sulkutila koskee suurinta osaa Suomea, koska koronatilanne on pahentunut eri puolilla maata.
Sulkutilan aikana peruskoulun yläluokat, lukiot ja ammattikoulut ovat etäopetuksessa. Myös yli 12-vuotiaiden harrastustoiminta keskeytyy.
Lisäksi hallitus aikoo sulkea ravintolat. Myös baarit ja kahvilat aiotaan sulkea.
Sulkutila alkaa maaliskuun 8. päivä, ja se kestää 3 viikkoa.
Pääkaupunkiseudun rajoitukset
Helsingin seudulle tulee lisää koronarajoituksia jo ensi viikolla.
Ensi viikolla Helsingin seudulla suljetaan esimerkiksi yksityiset kuntosalit ja liikuntatilat. Myös kylpylät menevät kiinni.
Lisäksi suljetaan sisäleikkipaikat ja kauppakeskusten oleskelutilat.
Määräysten syy on se, että koronavirus leviää Helsingin seudulla nopeasti.
Suomen koronaluvut

Koronatartuntojen määrä kasvaa edelleen. Torstaina kerrottiin, että uusia koronatartuntoja on 565.
Uusia koronakuolemia on 3. Suomessa on kuollut yhteensä 740 ihmistä koronan takia.
Noin 320 000 suomalaista on saanut koronarkotuksen.
Jäänmurtajilla työtä
Tänä talvena jo 7 jäänmurtajaa on aloittanut työt Suomessa. Merellä on nyt paljon jäätä talven kovien pakkasten takia.
Suomessa on yhteensä 8 jäänmurtajaa eli laivaa, jotka rikkovat merellä jäätä, niin että muut laivat pääsevät kulkemaan.
Torstaina merelle lähti jäänmurtaja Fennica. Se teki edellisen kerran töitä 3 vuotta sitten. Kahtena viime vuonna jäätä oli niin vähän, että Fennicaa ei tarvittu.
Korkeasaaren karhut

Korkeasaaren eläintarhan karhut ovat heränneet talviunilta. Ne tulivat torstaina ulos talvipesästä.
Korkeasaaren karhut nukkuivat tänä talvena 3 kuukautta. Luonnossa karhut voivat nukkua pitempään. Esimerkiksi Pohjois-Suomessa karhut voivat nukkua jopa puoli vuotta.
Perjantain sää

Sää on lähes koko maassa poutaista ja monin paikoin melko aurinkoista. Lunta sataa lähinnä Pohjois-Lapissa. Sää on lauhaa. Lämpötila on -2 ja +5 asteen välillä.
Lauha sää jatkuu myös viikonloppuna. Lämpötila on päivällä plussan puolella suuressa osassa Suomea.