Torstai 25.2.2021 (radio)


Suomi suljetaan

Statsminister Sanna Marin, inrikesminister Maria Ohisalo samt vetenskaps- och kulturminister Annika Saarikko under regeringens presskonferens den 25 februari.
Hallitus kertoi koronatoimista torstaina. Kuva: Lehtikuva

Suomen hallitus tiukentaa toimia koronaa vastaan.

Hallitus kertoi torstaina, että Suomeen tulee maaliskuussa sulkutila.

Sulkutila koskee suurinta osaa Suomea, koska koronatilanne on pahentunut eri puolilla maata.

Sulkutilan aikana peruskoulun yläluokat, lukiot ja ammattikoulut ovat etäopetuksessa. Myös yli 12-vuotiaiden harrastustoiminta keskeytyy.

Lisäksi hallitus aikoo sulkea ravintolat. Myös baarit ja kahvilat aiotaan sulkea.

Sulkutila alkaa maaliskuun 8. päivä, ja se kestää 3 viikkoa.

Pääkaupunkiseudun rajoitukset

Ihmisiä kuntosalilla
Myös yksityiset kuntosalit menevät Helsingin seudulla kiinni. Kuva: Antro Valo / Yle

Helsingin seudulle tulee lisää koronarajoituksia jo ensi viikolla.

Ensi viikolla Helsingin seudulla suljetaan esimerkiksi yksityiset kuntosalit ja liikuntatilat. Myös kylpylät menevät kiinni.

Lisäksi suljetaan sisäleikkipaikat ja kauppakeskusten oleskelutilat.

Määräysten syy on se, että koronavirus leviää Helsingin seudulla nopeasti.

Suomen koronaluvut

Asiakkaat odottavat rokotusvuoroaan Helsingin kaupungin keskiviikkona avautuneessa koronarokotuspisteessä Helsingin Messukeskuksessa 17. helmikuuta.
320 000 suomalaista on jo saanut koronarokotteen. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Koronatartuntojen määrä kasvaa edelleen. Torstaina kerrottiin, että uusia koronatartuntoja on 565.

Uusia koronakuolemia on 3. Suomessa on kuollut yhteensä 740 ihmistä koronan takia.

Noin 320 000 suomalaista on saanut koronarkotuksen.

Jäänmurtajilla työtä

Jäänmurtaja Fennica.
Jäänmurtaja Fennica pääsi taas töihin. Kuva: Arctia Oy

Tänä talvena jo 7 jäänmurtajaa on aloittanut työt Suomessa. Merellä on nyt paljon jäätä talven kovien pakkasten takia.

Suomessa on yhteensä 8 jäänmurtajaa eli laivaa, jotka rikkovat merellä jäätä, niin että muut laivat pääsevät kulkemaan.

Torstaina merelle lähti jäänmurtaja Fennica. Se teki edellisen kerran töitä 3 vuotta sitten. Kahtena viime vuonna jäätä oli niin vähän, että Fennicaa ei tarvittu.

Korkeasaaren karhut

Molemmat karhut ovat leikkineet ja painineet tänään lumella, toinen nojailee puuhun, toinen kuopii lunta.
Korkeasaaren karhujen talviuni loppui. Kuva: Mari Lehmonen / Korkeasaari

Korkeasaaren eläintarhan karhut ovat heränneet talviunilta. Ne tulivat torstaina ulos talvipesästä.

Korkeasaaren karhut nukkuivat tänä talvena 3 kuukautta. Luonnossa karhut voivat nukkua pitempään. Esimerkiksi Pohjois-Suomessa karhut voivat nukkua jopa puoli vuotta.

Perjantain sää

sääkartta
Kuva: Yle

Sää on lähes koko maassa poutaista ja monin paikoin melko aurinkoista. Lunta sataa lähinnä Pohjois-Lapissa. Sää on lauhaa. Lämpötila on -2 ja +5 asteen välillä.

Lauha sää jatkuu myös viikonloppuna. Lämpötila on päivällä plussan puolella suuressa osassa Suomea.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Videoita kuntavaaleista

Henkilö tiputtaa äänestyslipukkeen vaaliuurnaan.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä