Torstai 25.4.2019 (radio)


Ylessä on tänään torstaina Uutisluokan päivä. Myös selkouutisilla on tänään uusia toimittajia. He kertovat kohta aikuisten maahanmuuttajien peruskoulun asioista.

Mutta ensin uutinen eduskunnasta:

Eduskunnan pääsihteeri Maija-Leena Paavola (vas), puhemies Antti Rinne ja tasavallan presidentti Sauli Niinistö puhemieskorokkeella valtiopäivien avajaisissa eduskunnassa Helsingissä torstaina 25. huhtikuuta.
Presidentti Sauli Niinistö (oikealla) avasi valtiopäivät. Presidentin vieressä eduskunnan puhemies Antti Rinne. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Uuden eduskunnan työ on alkanut virallisesti. Presidentti Sauli Niinistö avasi valtiopäivät torstaina. Valtiopäivät on eduskunnan työvuosi.

Presidentti myös puhui kansanedustajille. Presidentti toivoi, että Suomi saa hallituksen, jonka ministerit kantavat vastuuta yhdessä.

Nämä ovat uuden eduskunnan ensimmäiset valtiopäivät. Suomalaiset valitsivat uudet kansanedustajat vaaleissa noin 2 viikkoa sitten.

Uutisluokan päivä

Nainen ja kome nuorta miestä pöydän ääressä.
Opetusneuvos Katri Kuukka ja Helsingin aikuisopiston aikuisten peruskoulun opiskelijat Mahamoud Ali Husein, Mohamad Nanai ja Ibrahim Nanai. Kuva: Yle

Ylessä on siis tänään torstaina Uutisluokan päivä. Koululaiset osallistuvat uutistyöhön ja kertovat asioista, jotka ovat heille tärkeitä.

Helsingin aikuisopiston aikuisten peruskoulun opiskelijat ovat tekemässä selkouutisia. Täällä studiossa ovat Ibrahim Nanai, Mohamad Nanai ja Mahamoud Ali Husein.

(Ibrahim)

Me halusimme selvittää aikuisten maahanmuuttajien peruskoulun asioita. Kävimme Opetushallituksessa ja haastattelimme opetusneuvos Katri Kuukkaa. Puhuimme esimerkiksi jaksamisesta.

(Mohamad)

Kysyin Katri Kuukalta, voisiko vieraita kieliä olla vähemmän, jos ottaa lisää suomen kielen kursseja. Katri Kuukka sanoi, että myös vieraita kieliä tarvitaan. Aikuisten maahanmuuttajien peruskoulussa on jo paljon suomen kursseja ja myös vieraat kielet, esimerkiksi englanti, ovat opiskelijoille tärkeitä.

(Ibrahim)

Aikuisten peruskoulu kestää ehkä 3 vuotta. Kysyin, voiko Katri Kuukan mielestä niin lyhyessä ajassa oppia kaikki asiat kunnolla. Kuukka sanoi, että hyvä opettaja on tärkeä. Aikuisten perusopetukseen tulee erilaisia opiskelijoita. Opettajan pitää tunnistaa, mitä opiskelija jo osaa ja paljonko opiskelija tarvitsee aikaa. Myös opiskelijan oma motivaatio on tärkeä, että hän jaksaa opiskella hyvin.

(Mahamoud)

Aikuisten peruskoulussa päivät ovat pitkiä. Kysyin, mitä mieltä Katri Kuukka on, jaksaako opiskelija vielä tehdä läksyjä pitkän päivän jälkeen. Kuukka sanoi, että opiskelu on raskasta, kun kaikki täytyy tehdä vieraalla kielellä. Tärkeää on, että koulupäivän aikana on taukoja. Koulun pitää antaa mahdollisuuksia levätä.

Kiitos, Mahamoud Ali Husein, Ibrahim Nanai ja Mohamad Nanai!

Neljä miestä radiostudiossa.
Radion selkouutiset on tehty! Ibrahim Nanai, äänitarkkailija Juha Sarkkinen, Mohamad Nanai ja Mahamoud Ali Husein. Kuva: Yle

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä