Torstai 25.6.2020 (radio)


TV:n selkouutisilla on kesätauko ja ne jatkuvat 17.8.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Koronatartunnat

Taneli Puumalainen, ylilääkäri, THL
Suomen koronatilanne on rauhallinen, sanoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ylilääkäri Taneli Puumalainen. Kuva: Mårten Lampén / Yle

Ravintoloiden aukiolo ei ole lisännyt koronatartuntoja Suomessa. Ravintolat avattiin kesäkuun alussa, mutta koronatartuntojen määrä ei ole paljon kasvanut.

Torstaina kerrottiin 5 uudesta koronatartunnasta. Suomessa on löydetty yhteensä noin 7200 koronatartuntaa.

Lihan kulutus

Raaka broileri pöydällä, ympärillä perunoita, sipuleita ja tomaatteja.
Broilerin suosio kasvaa suomalaisten ruokapöydissä. Kuva: CC0

Suomalaiset syövät sianlihaa vähemmän kuin ennen. Vuonna 2019 suomalaiset söivät sianlihaa 5 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2018.

Samaan aikaan broileria syödään enemmän kuin ennen. Broileria ei kuitenkaan syödä Suomessa vielä ihan yhtä paljon kuin sianlihaa.

Tieto on Luonnonvarakeskuksen uudesta tilastosta.

Alkoholin myynti

Alkon viinahyllyjä Kuopion Sokoksen Alko
Suomalaisten mielestä on hyvä, että vain Alko saa myydä väkeviä alkoholijuomia. Kuva: Petra Husu / Yle

Suurin osa suomalaisista on sitä mieltä, että Suomen alkoholisäännöt ovat hyviä. Näin kertoo uusi kysely.

Melkein 60 prosenttia kyselyn vastaajista on sitä mieltä, että säännöt ovat hyviä. Vain noin 30 prosenttia vastaajista on sitä mieltä, että säännöt ovat liian tiukkoja.

Suomalaisten mielestä on esimerkiksi hyvä, että väkeviä alkoholijuomia myydään vain Alkossa. Suomalaiset haluavat myös säilyttää alkoholin ostajien ikärajat.

Miesten ja naisten mielipiteissä on kuitenkin eroja. Miesten joukossa on enemmän niitä, jotka haluavat helpottaa sääntöjä. Naiset eivät halua muutoksia alkoholisääntöihin.

Sovellus suomen opiskeluun

Duolingo on kielten opiskeluun tarkoitettu ilmainen oppimissovellus. Käyttäjä voi vertailla edistymistään ja kilpailla tuloksissa kavereidensa kanssa.
Duolingo-sovelluksella voi nyt opiskella myös suomea. Kuva: Juha Hintsala / Yle

Suomen kieltä voi nyt opiskella uudella tavalla. Opiskelija voi ladata puhelimeen Duolingo-sovelluksen. Dualingo opettaa nyt myös suomea.

Duolingo on ilmainen sovellus. Sen avulla voi opiskella monia eri kieliä. Duolingolla on maailmalla yli 300 miljoonaa käyttäjää.

Duolingon käyttäjät ovat toivoneet, että myös suomen kieli tulee Duolingoon. Täällä Suomessa Duolingosta on apua maahanmuuttajille, jotka haluavat oppia suomea. Lisäksi ulkomailla on ihmisiä, joita eksoottinen suomen kieli kiinnostaa.

Kuuma sää

Kaksi rakennusmiestä kypärät päässä.
Työ rasittaa kehoa enemmän, kun on kuumaa. Kuva: Terri Niemi / Yle

Torstai on ollut kesän tähän mennessä lämpimin päivä. Tämän kesän lämpöennätys on nyt 33,5 astetta.

Asiantuntijat muistuttavat, että töissä pitää olla taukoja näin kuumalla säällä. Tunnin aikana pitää olla 10 minuutin tauko, jos lämpöä on yli 28 astetta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä