Torstai 26.09.2019 (radio)

Kuntaliitokset

Kuntavaakunoita käytävän seinillä.
Jokaisella kunnalla on oma vaakuna. Kuva: Mauri Ratilainen / AOP

Hallitus toivoo lisää kuntaliitoksia. Kuntaministeri Sirpa Paatero aloittaa selvityksen siitä, miten valtio voi tukea kuntien yhdistymisiä.

Pakkoliitoksia hallitus ei kuitenkaan halua, vaan se toivoo, että kunnat yhdistyvät vapaaehtoisesti.

Vuosi 2009 oli kuntaliitosten ennätysvuosi. Silloin kuntaliitoksia tehtiin niin monta, että kuntien määrä pieneni melkein 70:llä.

Suomessa on tällä hetkellä yhteensä 311 kuntaa. Niistä reilut sata on kaupunkeja.

Verkko-ostokset

mies online-shoppailee
Verkosta voi ostaa esimerkiksi vaatteita. Kuva: AOP

Verkko-ostosten suosio kasvaa.

Postin kyselyssä 25 prosenttia vastaajista sanoi, että oli ostanut verkosta joitain tuotteita viime viikon aikana. 10 prosenttia vastaajista sanoi, että ostaa verkosta lähes kaiken, mitä tarvitsee. 20 prosenttia vastaajista uskoi, että vuonna 2025 hän tekee lähes kaikki ostokset verkossa.

Eniten verkosta ostetaan musiikkia, viihdettä, pelejä, elektroniikkaa ja tietoelektroniikkaa.

Susi-projekti

Susi ilta-auringossa.
Monet ihmiset pelkäävät susia. Kuva: Tuomo Björksten / Yle

Suomalaisten suhtautumista susiin yritetään parantaa laajalla EU-hankkeella.

Hanke alkaa lokakuussa. Sitä johtaa Suomen Luonnonvarakeskus.

Hankkeessa yritetään esimerkiksi etsiä keinoja, joilla kotieläimiä voidaan suojella sudelta entistä paremmin. Lisäksi halutaan vähentää ihmisten susipelkoa ja lopettaa susien salametsästys.

Hankkeen kustannusarvio on noin 5,5 miljoonaa euroa.

Nälkäpäivä-keräys

Nälkäpäivä keräys SPR
Nälkäpäivän lipaskeräys jatkuu lauantaihin asti. Kuva: Markku Pitkänen / Yle

Suomen Punaisen Ristin Nälkäpäivä-keräys on alkanut.

Keräysvaroilla autetaan ihmisiä, jotka kärsivät maailman luonnonkatastrofeista ja konflikteista. Varoilla autetaan myös ihmisiä, jotka joutuvat äkilliseen onnettomuuteen täällä Suomessa.

Tänä vuonna keräyksen teemana on puhdas vesi. Punainen Risti kertoo, että joka päivä 800 lasta kuolee puhtaan veden puutteen takia.

Lipaskeräys jatkuu lauantaihin saakka.

Liikenneturvallisuuspäivä

-
Autojen pitää odottaa, kun lapsi kulkee suojatiellä. Kuva: Liikenneturva

Tänään on vietetty Euroopan liikenneturvallisuuspäivää.

Euroopan tieliikenteessä kuolee joka päivä noin 70 ihmistä. Lisäksi liikenteessä loukkaantuu joka päivä useita satoja ihmisiä.

Suomessa liikennekuolemia on keskimäärin noin 240 vuodessa.

Päivän tavoitteena oli, että kukaan ei tänään kuole liikenteessä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä