Torstai 26.1.2023 (radio)
Kuolleisuus ja syntyvyys
Kuolleiden määrä on noussut Suomessa. Tilastokeskus kertoo, että Suomessa kuoli viime vuonna lähes 63 000 ihmistä. Se on yli 5 000 enemmän kuin toissa vuonna.
Kuolleiden määrä oli suurin sotavuosien jälkeen.
Taustalla vaikuttaa koronapandemia, joka laski myös elinajanodotetta. Elinajanodote kuvaa sitä, missä iässä ihmiset keskimäärin kuolevat.
Lapsia syntyi Suomessa viime vuonna vähemmän kuin 150 vuoteen. Lapsia syntyi vajaat 45 000. Se on yli 4 600 vähemmän kuin toissa vuonna.
Kouluterveys
Koulun terveystarkastukset jäävät usein väliin lääkäripulan takia. Tuhannet lapset ja nuoret eivät pääse terveystarkastukseen.
Esimerkiksi Tampereella siirrettiin monia lääkäreitä koronan aikana muihin tehtäviin. Lääkärit jäljittivät koronatapauksia tai antoivat koronarokotuksia.
Vain noin 50 prosenttia kaupungin koululaisista pääsee ikäluokan terveystarkastukseen.
Myös terveyskeskuksissa on liian vähän lääkäreitä. Lääkärien työpaikkoja tarvitaan lisää noin 300.
Yhteishaku
Kevään ensimmäisessä korkeakoulujen yhteishaussa on ollut paljon hakijoita. Määrä lähes kaksinkertaistui viime vuodesta.
Noin 62 000 hakijaa pyrkii korkeakoulujen vieraskielisiin koulutuksiin ja Taideyliopistoon.
Opetushallitus sanoo, että hakijaennätystä selittää kansainvälisen hakuprosessin helpottuminen.
Suosituimmat hakukohteet voi katsoa osoitteessa yle.fi.
Kone irtisanoo
Suomalainen hissifirma Kone suunnittelee noin 1000 työpaikan vähentämistä.
Suomesta voi lähteä 150 työpaikkaa.
Kone kertoo, että vähennykset ovat osa toimintamallin uudistamista. Yhtiö haluaa noin 100 miljoonan euron säästöt vuodessa.
Kone valmistaa hissejä, liukuportaita ja liukuovia.
Trump ja some
USA:n entinen presidentti Donald Trump pääsee takaisin sosiaaliseen mediaan.
Palveluiden emoyhtiö Meta on ilmoittanut, että se palauttaa Trumpin tilit Facebookissa ja Instagramissa.
Jo viime marraskuussa Trumpille palautettiin Twitter-tili.
Trump poistettiin monista somepalveluista 2 vuotta sitten. Silloin Trumpin kannattajat hyökkäsivät USA:n kongressitaloon.
Trump on ilmoittanut, että hän pyrkii presidentiksi vuoden 2024 vaaleissa.
Sää
Perjantain sää on lähes koko maassa aurinkoinen. Pakkasta on 1. - 10 astetta. Viikonloppuna on kuitenkin tulossa myös sadetta.
Lunta sataa lauantaina vähän koko maassa.