Torstai 26.12.2019 (radio)


Kelan etuudet

Kelan logo ikkunassa.
Kela hoitaa suomalaisten sosiaaliturvaa. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Kela maksoi vuonna 2018 etuuksia melkein 15 miljardia euroa. Kelan tehtävä on hoitaa suomalaisten sosiaaliturvaa.

Vuonna 2018 Kela käytti eniten rahaa sairausvakuutusetuuksiin. Eläke-etuudet veivät rahaa toiseksi eniten.

Kela maksaa etuuksia asukasta kohden eniten Pohjois-Suomessa ja Itä-Suomessa. Etelä-Suomessa ja Länsi-Suomessa rahaa kuluu vähemmän.

Suurin osa suomalaisista saa Kelalta etuuksia. Esimerkiksi sairaanhoitokorvaukset ja lapsilisät ovat etuuksia, joita maksetaan monille.

Filippiinien myrsky

Alueen asukkaat kulkivat taifuuni Phanfonen pahoin turmelemalla rannalla Taclobanissa 25. joulukuuta.
Myrsky hajotti taloja Filippiineillä. Kuva: Bobbie Alota / Lehtikuva

Aasiassa Filippiineillä on ollut paha myrsky. Ainakin 20 ihmistä on kuollut myrskyn takia.

Myrsky oli taifuuni eli trooppinen hirmumyrsky. Sen tuulet puhalsivat jopa yli 50 metriä sekunnissa.

Myrsky teki Filippiineillä paljon tuhoa. Se kaatoi puita, hajotti taloja ja katkaisi sähköjohtoja.

Monien filippiiniläisten piti lähteä pois kotoa myrskyä pakoon. He ovat asuneet väliaikaisissa tiloissa.

Indonesian bussionnettomuus

Pelastushenkilöstöä onnettomuuspaikalla Pagar Alamissa Etelä-Sumatralla 24. joulukuuta.
Pelastajat ovat etsineet ihmisiä bussionnettomuuden jälkeen. Kuva: Ahmad Tasriq / AFP

Indonesian bussionnettomuudesta on saatu uutta tietoa. Onnettomuus tapahtui Indonesiassa, Aasiassa, maanantaina.

Indonesian viranomaiset ovat nyt kertoneet, että onnettomuudessa kuoli 35 ihmistä. Joukossa oli ainakin 8 lasta.

Onnettomuudessa bussi putosi tieltä rotkoon. Rotko on 150 metriä syvä, ja sen pohjalla on joki. Osa bussista jäi veden alle.

Pelastajat ovat löytäneet ainakin 13 ihmistä, jotka eivät kuolleet onnettomuudessa vaan selvisivät hengissä. Pelastustyöt ovat jatkuneet koko ajan onnettomuuden jälkeen.

Lahjatavaroiden vaihtaminen

joululahja
Suomalaisten mielestä lahjan voi vaihtaa tai lahjoittaa eteenpäin, mutta ei mielellään myydä. Kuva: Yle, Tero Kyllönen

Näin joulun jälkeen monet suomalaiset käyvät kaupassa vaihtamassa tai palauttamassa joululahjan.

Kaupat kertovat, että ihmiset haluavat vaihtaa esimerkiksi vaatteita, elektroniikkaa ja leluja, joita he saivat jouluna. Nettikaupan takia ihmiset ovat nykyään tottuneet vaihtamaan ja palauttamaan tavaroita.

Joululahjan myyminen on suomalaisille kuitenkin vaikeaa. Verkkokauppa Tori.fi:n kyselyssä 40 prosenttia vastaajista sanoi, että joululahjan myyminen on epäkohteliasta. Monien mielestä on kohteliaampaa antaa lahja eteenpäin kuin myydä se.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä