Torstai 26.3.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Koska Uudenmaan maakunnan rajat menevät kiinni?

Oikea vastaus:

Ehkä jo perjantain aikana.

2.Mitä poliisi järjestää rajoille?

Oikea vastaus:

Sulkupisteet.

3.Voiko junalla ja bussilla matkustaa vapaasti pois Uudeltamaalta? Miksi?

Oikea vastaus:

Ei voi, poliisi valvoo myös julkista liikennettä.

4.Saako Uudeltamaalta lähteä mökille esimerkiksi Keski-Suomeen?

Oikea vastaus:

Ei, mökkimatkoja ei saa tehdä.

5.Kuinka suuren lainatakauksen maatalous voi saada?

Oikea vastaus:

15 miljoonan euron.

6.Mitä tuen avulla halutaan varmistaa?

Oikea vastaus:

Ruoantuotannon jatkuminen Suomessa.

7.Kuinka paljon keskimääräinen eläke on noussut vuodesta 2018?

Oikea vastaus:

40 euroa.

8.Kuinka paljon suomalainen mies saa keskimäärin eläkettä kuukaudessa?

Oikea vastaus:

1 716 euroa.

9.Mikä on Suomessa naisten keskimääräinen eläke?

Oikea vastaus:

1500 euroa.

10.Missä maassa Iso valliriutta

Oikea vastaus:

Australiassa.

11.Minä vuosina korallit vaalenivat edellisen kerran?

Oikea vastaus:

Vuosina 2016 ja 2017.

12.Kuinka suuri osa maailman koralleista on vaarassa kuolla?

Oikea vastaus:

Noin 90 prosenttia.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lisätietoa koronaviruksesta

Mies istuu ja tuijottaa skriiniä, jolla näkyy koronavirus.

Koronavirus on tuonut monenlaisia rajoituksia ihmisten elämään.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä