Torstai 26.3.2020 (radio)

Uusimaa menee kiinni

Sotilaspoliisit harjoittelivat epäiltyjen taltuttamista Kaartin Jääkärirykmentin ja Uudenmaan Prikaatin yhteisessä taisteluharjoituksessa Tuusulassa 29. marraskuuta 2011.
Puolustusvoimat antaa poliisille apua eli varusmiehiä töihin. Tässä sotilaspoliisi valvoo liikennettä. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Uudenmaan rajat menevät kiinni ehkä jo huomisen perjantain aikana koronaviruksen takia.

Uudeltamaalta ei saa mennä muihin maakuntiin eikä muualta Uudellemaalle. Jokaisella on kuitenkin oikeus palata kotiin. Hallituksen päätös vaatii vielä eduskunnan hyväksymisen.

Poliisi järjestää sulkupisteet maakuntien rajoille. Poliisi sanoo, että se valvoo myös hyvin pieniäkin teitä.

Poliisi valvoo myös julkista liikennettä. Bussit pysäytetään maakunnan rajoilla. Poliisi valvoo myös rautatieasemien ja juna-asemien laitureilla sekä junissa.

Jokainen rajan yli liikkuva tarkastetaan. Poliisille pitää antaa selvitys, miksi rajaa ylitetään. Syyn pitää olla tärkeä. Esimerkiksi mökkimatkoja ei saa tehdä.

Poliisin avuksi tulee satoja armeijan varusmiehiä valvomaan liikennettä.

Maataloudelle mietitään tukea

lehmiä navetassa
Koronavirus näkyy myös maatilojen taloudessa. Kuva: Malin Valtonen / Yle

Hallitus suunnittelee maatalousyrittäjille omaa tukipakettia. Ruoantuotantoon voi tulla noin 15 miljoonan euron lainatakaus.

Tukipaketilla halutaan tukea tiloja, jotka ovat tilapäisissä maksuvaikeuksissa koronan takia.

Samalla halutaan varmistaa, että ruoantuotanto jatkuu Suomessa.

Tulevalla satokaudella on vaikea saada työvoimaa. Koronavirus sulkee rajoja, ja ulkomaista työvoimaa on vaikea saada.

Keskieläke nousi yli 1700 euron

Kiinalaiseläkeläisiä vesijumpassa seniorikeskuksessa Pekingissä, Kiinassa kesäkuussa 2019.
Eläkeläisten toimeentulo on parantunut, kun eläke on noussut. Kuva: How Hwee Young / EPA

Suomalaisten keskimääräinen kuukausieläke on noussut ensimmäistä kertaa yli 1 700 euron. Asiasta kertoo Eläketurvakeskus.

Keskimääräinen kokonaiseläke on 1 716 euroa kuukaudessa. Se on melkein 40 euroa enemmän kuin vuonna 2018.

Miehillä se oli yli 1 900 euroa ja naisilla noin 1 500 euroa.

Iso valliriutta heikkenee edelleen

valliriutta
Iso valliriutta Australiassa heikkenee koko ajan. Kuva: EPA

Australian Ison valliriutan korallit voivat entistä huonommin.

Liian lämmin merivesi on aiheuttanut vahinkoa koralleille. Laajoja alueita koralliriutasta on vaalentunut. Näin tapahtunut jo 3. kerran 5 vuoden aikana.

Tuhon laajuutta ei toistaiseksi tiedetä. Kun valliriutan korallit vaalenivat vuosina 2016 ja 2017, noin puolet matalan veden koralleista kuoli.

YK:n ilmastopaneeli kertoo, että noin 90 prosenttia maailman koralliriutoista voi kuolla. Näin käy, jos maapallon keskilämpötila nousee yli 1,5 astetta esiteolliseen aikaan verrattuna.

Australian Iso valliriutta on maailman suurin koralliriutta. Se sijaitsee Australian koillisrannikon edustalla. Sen asema Unescon maailmanperintöluettelossa on uhattu.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä