Torstai 26.7.2018 (radio)

Vettä pitää käyttää järkevästi

Vesilasiin lasketaan hanavettä.
Vettä pitää käyttää järkevästi, kun on kuivaa. Kuva: Mikko Stig / Lehtikuva

Moni vesilaitos kehottaa suomalaisia käyttämään hanavettä järkevästi.

Suomessa on ollut tosi kuiva kesä. Kuivuus on vaikuttanut pohjavesialueisiin. Pohjavesialueilla on paljon vähemmän vettä kuin yleensä.

Nyt ei esimerkiksi kannata pestä autoa turhaan. Vettä voi käyttää säästeliäästi myös suihkussa.


Suomi tarjoaa Ruotsille apua

Sammutushelikopteri Ljusdalissa
Ruotsi on saanut monesta maasta apua metsäpalojen sammuttamiseen. Kuva: Jonathan Nackstrand / AFP

Suomi tarjoaa Ruotsille apua metsäpalojen sammuttamiseen.

Suomella on valmiina pelastusjoukkue, johon kuuluu 35 sammuttajaa. Jos Ruotsi pyytää Suomelta apua, on joukkue vuorokauden kuluessa valmiina lähtöön. Joukkueen mukana lähtee esimerkiksi paloautoja ja moottoriruiskuja.

Ruotsissa on paljon pelastustyöntekijöitä muista maista auttamassa metsäpalojen sammuttamisessa.


Liettuassa tehdään eniten itsemurhia

Enkelipatsas hautausmaalla.
Suomessa 100 000 ihmisen joukosta 13 tekee itsemurhan. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Euroopan maissa on tutkittu itsemurhien määrää. Suomessa on ennen ajateltu, että Suomessa tehdään tosi paljon itsemurhia.

Tilastoista selviää, että Suomi ei ole maa, jossa tehdään eniten itsemurhia.

Eniten itsemurhia tehdään Liettuassa. Liettuassa 100 000 ihmisen joukosta 30 tekee itsemurhan. Suomessa määrä on 13.

Etelä-Euroopassa itsemurhia tehdään vähiten.

Taksinkuljettajista on pula

Takseja tolpalla.
Taksiyritykset voivat palkata satoja kuljettajia. Kuva: Mikko Koski / Yle

Taksinkuljettajista on pula.Näin sanoo moni taksiyritys.

Pääkaupunkiseudun yritykset voivat palkata satoja uusia kuljettajia.

Suomen taksilaki muuttui heinäkuun alussa. Taksiyritykset ovat huomanneet, että lain muuttumisen takia moni taksinkuljettaja lopetti työt. Kuljettajat uskovat, että lainmuutos pienentää heidän ansioita.

Lapissa on vähän viileämpää

Kilpisjärven Saana-tunturi kylpee keskiyön auringossa.
Lapissa sää viilenee vähän. Kuva: Kaisa Siren / AOP

Helle jatkuu lähes koko Suomessa.

Lapissa on vähän viileämpää.Vettä voi sataa vähän maan pohjoisosassa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä