Torstai 27.10.2022 (radio)
Koronavirus
Suomessa on taas paljon koronavirusta.
THL kertoo, että lokakuun aikana Suomessa on kirjattu joka viikko noin 12 000 uutta koronatartuntaa. Sairaaloissa on enemmän koronapotilaita kuin aikaisemmin.
Vain harvalla ihmisellä on kuitenkin koronan vakava tautimuoto. Syynä on se, että suuri osa ihmisistä on ottanut koronarokotukset. Rokotus antaa hyvän suojan vakavaa koronatautia vastaan.
Vauvat
Suomessa syntyi alkuvuonna vähemmän ihmisiä kuin koskaan aikaisemmin vuoden 1900 jälkeen. Tammikuun ja syyskuun välisenä aikana syntyi noin 34 000 lasta. Lapsia syntyi yli 3500 vähemmän kuin samana aikana viime vuonna.
Samaan aikaan Suomessa kuoli yli 46 000 ihmistä. Tämän on suurin määrä vuoden 1945 jälkeen.
Suomen väkiluku kasvoi lähes 11 000 ihmisellä. Syynä on se, että Suomeen muutti ihmisiä ulkomailta.
Korjausmerkintä: 30.10. klo 15.00 Korjattu tekstiin syntyneiden lasten oikea määrä, joka on 34 000 lasta, ei 3400 lasta.
Talouden kehitys
Ihmiset eivät usko, että Suomen valtion talous kehittyy hyvään suuntaan. Ihmiset epäilevät myös, että omat raha-asiat menevät huonoon suuntaan. Ihmisillä on nyt tosi vähän rahaa ostaa erilaisia tavaroita.
Myös firmat ajattelevat, että raha-asiat menevät jatkossa huonosti.
Kyselyn teki Elinkeinoelämän keskusjärjestö EK.
Maastamuutto
Suomen korkea verotus vaikuttaa vain vähän siihen, muuttavatko suomalaiset ulkomaille. Tutkimus kertoo, että ihmiset eivät tee muuttopäätöstä verotuksen perusteella.
Tutkijat sanovat, että veroja ei tarvitse laskea ihmisten maastamuuton takia.
Suomesta muuttaa ulkomaille alle 10 000 ihmistä vuodessa. Suomalaiset muuttavat eniten muihin Pohjoismaihin ja muihin Länsi-Euroopan maihin.
Sää
Sää on pilvinen. Etelä-Suomessa ja Keski-Suomessa sataa välillä vettä. Pohjoisessa sataa myös lunta.
Perjantaina päivällä lämpötila on +5 ja +12, pohjoisessa 0 ja +5 asteen välillä.
Maanteillä ajokeli on pohjoisessa monin paikoin huono. Syynä on lumisade tai räntäsade.