Torstai 27.12.2018 (radio)

Lappi houkuttaa työntekijöitä ulkomailta

Talvinen maisema Lapissa.
Kaunis, luminen maisema houkuttaa ulkomaalaisia työntekijöitä Lappiin talvikaudeksi. Kuva: Pekka Kauranen / Yle

Lapin kausityöt kiinnostavat ulkomaalaisia työntekijöitä.

Yrittäjät ja henkilöstövuokrausyritykset kertovat, että Lappiin tullaan töihin talvikaudeksi ulkomailta asti. Tänä vuonna tulijoita on 10 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Tulijat edustavat useita kymmeniä eri kansallisuuksia.

Suomalaisista kausityöntekijöistä on Lapissa pulaa. Sen takia työntekijöitä pitää palkata ulkomailta enemmän kuin ennen.

Ulkomaalaiset tulevat Lappiin talvikaudeksi töihin, koska heitä houkuttavat revontulet ja kaunis talvinen luonto.

Ilotulitteiden myynti alkoi

Ilotulitteita myydään.
Ilotulitteita saa ampua vasta uudenvuodenaattona, iltakuuden jälkeen. Kuva: Yle

Uudenvuoden ilotulitteiden ja rakettien myynti on alkanut.

Ilotulitteita myydään jo nyt, mutta niitä saa ampua vasta uudenvuodenaattona iltakuudesta kahteen yöllä. Monet kaupungit ovat kuitenkin kieltäneet ilotulitteet kaupungin keskusta-alueella kokonaan.

Uudenvuodenaatto on ensi maanantaina.

Kaikki ihmiset eivät pidä uudenvuoden raketeista. Sen takia vireille on laitettu kansalaisaloite, joka haluaa kieltää ilotulitteiden yksityiskäytön. Rajat räiskeelle -kansalaisaloitteen on allekirjoittanut nyt yli 25 000 ihmistä.

Jos aloitteen allekirjoittaa 50 000 ihmistä, aloite etenee eduskunnan käsittelyyn.

Murhasta epäilty halutaan vangita

Kynttilöitä sytytettiin jouluaattoiltana Arabianrannassa henkirikoksen uhrina kuolleelle alakouluikäiselle pojalle.
Arabianrannan asukkaat sytyttivät kynttilöitä jouluaattona murhatulle koulupojalle Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Poliisi haluaa vangita miehen, jota epäillään koulupojan murhasta.

Alakouluikäinen poika kuoli Helsingin Arabianrannassa jouluaattoiltana. Poliisi epäilee, että 36-vuotias mies murhasi pojan.

Miehen vangitsemisoikeudenkäynti on huomenna Helsingin käräjäoikeudessa.

Vaalikeskustelua kotisohvalla

Kahvikuppeja pöydällä, sohva taustalla
Ylen uudessa ohjelmassa kansanedustajaehdokkaan voi saada tentattavaksi omalle kotisohvalle. Kuva: Jarno Tahvanainen / Yle

Yle Areenaan tulee keväällä uudenlainen vaaliohjelma. Ohjelmasarjan nimi on Vaalisohva.

Ohjelmassa kansanedustajaehdokkaat vierailevat tavallisten suomalaisten kodeissa. Ihmiset voivat keskustella omassa kodissaan ehdokkaiden kanssa mistä aiheesta haluavat.

Vaalisohva-ohjelmaan valitaan jokaisesta vaalipiiristä yksi perhe tai kaveriporukka.

Ohjelma julkaistaan Yle Areenassa maaliskuussa. Eduskuntavaalit pidetään huhtikuussa.

Internet on melkein joka taloudessa

mies istuu läppärin kanssa
Yli 90 prosentilla kotitalouksista on internet. Kuva: AOP

Melkein kaikissa suomalaistalouksissa on internet.

Tilastokeskus kertoo, että marraskuussa yli 90 prosentilla kotitalouksista oli käytössä internet.

Tilastokeskus kertoo myös, että 86 prosentilla kotitalouksista oli marraskuussa käytössä ainakin yksi älypuhelin. Henkilöauton omisti 82 prosenttia kotitalouksista.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä