Torstai 27.2.2020 (radio)

Suomessa ei ole koronavirusepidemiaa

Valtiovarainministeri Katri Kulmuni, perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru, pääministeri Sanna Marin ja sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen hallituksen tiedotustilaisuudessa koronavirustilannearviosta.
Hallitus piti tiedotustilaisuuden Suomen varautumisesta koronavirukseen. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Hallitus on keskustellut koronaviruksen vaikutuksista Suomeen.

Hallitus sanoo, että koronavirus ei aiheuta Suomessa isoa huolta. Suomessa ei ole koronavirusepidemiaa. Suomessa ei helposti sairastu koronavirukseen.

Hallitus sanoo, että terveyskeskukset ja sairaalat ovat valmiina hoitamaan ihmisiä, jos ihmisiä sairastuu koronavirukseen Suomessa. Sairaaloilla on varastossa paljon suojavarusteita ja lääkkeitä.

Suomessa on löydetty kaksi koronatapausta. Toinen tapaus löydettiin eilen keskiviikkona ja toinen tapaus löydettiin helmikuun alussa.

Hallitus on perustanut työryhmän, joka seuraa koronatilannetta Suomessa ja muualla maailmassa.

Kouluja suljettu ja tapahtumia peruttu ulkomailla

Mekan Kaaba.
Mekan Kaaba Saudi-Arabiassa. Kuva: Amel Pain / EPA

Monissa maissa on nyt rajoituksia, joilla estetään koronaviruksen leviämistä. Esimerkiksi Japanissa suljetaan kouluja. Kiinassa ja USA:ssa on suljettu yliopistoja. Suuria tapahtumia, esimerkiksi konsertteja tai urheilukilpailuja on peruttu Italiassa.

Saudi-Arabia kieltää ulkomaalaisten pyhiinvaellukset Mekkaan. Iran peruu perjantain rukoushetken Teheranissa.

Suomessa ei ole vielä peruttu tapahtumia koronaviruksen takia.

Rauman telakka sai ison tilauksen

Avajaisseremonia Rauman telakalla.
Töitä Rauman telakalla. Kuva: Rauma Marine Constructions

Australia tilaa kaksi matkustajalaivaa Rauman telakalta. Laivat rakennetaan niin, että ne valmistuvat syksyllä 2022 ja 2023.

Laivojen rakentaminen Suomessa Rauman telakalla tuo töitä noin 3500 ihmiselle. Laivat menevät Australiassa Tasmanian Devonportin ja Melbournen väliseen liikenteeseen.

Rauman telakka on saanut viime vuosina monia tilauksia.


Eläkeikä nousee

Eläkeläispariskunta poimii kirsikoita.
Eläkkeelle jäi viime vuonna vähemmän ihmisiä kuin edellisenä vuonna. Kuva: AOP

Eläkkeelle jäädään aiempaa vanhempana. Viime vuonna Suomessa jäätiin eläkkeelle keskimäärin 61,5-vuotiaana. Se on yli 2 kuukautta myöhemmin, kuin edellisenä vuonna eli vuonna 2018.

Eläkkeelle jäi viime vuonna vähemmän ihmisiä kuin edellisenä vuonna. Ihmiset ovat töissä aiempaa pidempään. Eläkeikä on noussut joka vuosi vähän.

Suomessa on tehty eläkeuudistus, jonka tarkoitus on, että töissä ollaan pidempään ja eläkeikä nousee.

Perjantaina on poutaa ja pakkasta

Koneella ajettu latu-ura Helsingin Paloheinässä. Talvi, pakkaspäivä ja aurinko paistaa.
Koko maassa on pakkasta. Yöllä pakkasta on paljon. Kuva: Petri Rinne / Yle

Sää on perjantaina selkeää ja poutaista. Maan itäosissa voi olla pilviä ja sataa vähän lunta. Koko maassa on perjantaina pakkasta.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä