Torstai 27.4.2017 (radio)

Tässä ovat uudet ministerit

Sampo Terho, Jari Leppä ja Antti Häkkänen.
Uudet ministerit Sampo Terho, Jari Leppä ja Antti Häkkänen. Kuva: Yle Uutisgrafiikka / Eduskunta

Hallitukseen tulee 3 uutta ministeriä. Ministereillä on ollut liikaa töitä, ja nyt niitä jaetaan.

Keskusta valitsi maa- ja metsätalousministeriksi Jari Lepän. Perussuomalaiset valitsi kulttuuri-, urheilu- ja eurooppaministeriksi Sampo Terhon ja kokoomus oikeusministeriksi Antti Häkkäsen.

Presidentti nimittää uudet ministerit tehtäviin ensi viikon perjantaina.

Talouden kehitys nähdään hyvänä

Kontteja Vuosaaren satamassa.
Satamakonttienkin määrä voi kertoa talouden piristymisestä Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Suomalaisten kuluttajien kuva maan taloudesta on valoisin seitsemään (7) vuoteen.

Vähän yli puolet kuluttajista uskoo, että Suomen taloustilanne paranee seuraavan vuoden aikana.

Usko työttömyyden vähenemiseen on vahvin vuosikymmeneen. Asiaa tutki Tilastokeskus.

Suomalaiset pitävät terrori-iskua todennäköisenä

Poliiseja Ruotsin terrori-iskun tapahtumapaikalla
Poliisit vartioivat Tukholmassa paikkaa, jossa tehtiin terrori-isku. Kuva: Maja Suslin / EPA

Yle on kysynyt kansalaisilta terrorismista. Kyselyn teki Taloustutkimus.

54 prosenttia pitää todennäköisenä, että Suomessa tehdään vuoden aikana terrori-isku. Vain 8 prosenttia uskoo, että isku on epätodennäköinen.

20 prosenttia sanoo, että iskut Eurooppaan ovat muuttaneet matkasuunnitelmia.

Terrorismiasiantuntijat sanovat, että riski on mahdollinen, mutta Suomen tilanne on hyvä. Suomessa on varauduttu iskuihin hyvin. Vastaajista 56 prosenttia sanoo, että viranomaiset ovat varautuneet iskuihin hyvin.

50 prosenttia sanoo, että terrorismia ehkäisevät syrjäytymisen vastainen työ ja tehokas kotouttaminen.

Torstaina on vietetty veteraanipäivää

Saara Kanerva.
105-vuotias Saara Kanerva on tiettävästi Suomen vanhin lotta. Hän sai komennuksen tiskaajaksi sotilaiden muonituspaikkaan. Lotta Svärd -järjestö oli vuosina 1920-1944 toiminut naisten vapaaehtoinen maanpuolustuksen tukijärjestö. Kuva: Laura Valta / Yle

Torstaina on vietetty kansallista veteraanipäivää. Päivän teema on tänä vuonna "sinun veteraanipäiväsi". Sillä halutaan tuoda esille, että veteraanipäivä on kaikkien ja kaikenikäisten yhteinen juhla.

Sotaveteraaneja on elossa noin 22 000. Sotaveteraanien keski-ikä on noin 91 vuotta.

Veteraanipäivän pääjuhlaa vietettiin Lahdessa.

100-vuotias Suomi sai tervehdyksen Tartosta

Tartto Suomiikoulu tervehdys.
Tarton Suomi-koulu on tehnyt 100-vuotiaalle Suomelle laulavan tervehdyksen. Kuva: Yle

Eri puolilla maailmaa asuu suuri joukko suomalaisia lapsia ja nuoria, jotka opiskelevat suomen kieltä ja suomalaista kulttuuria Suomi-kouluissa.

Kun itsenäinen Suomi nyt täyttää 100 vuotta, Suomi-koulut lähettävät videolla terveisiä Suomeen.

Uusimmat terveiset tulevat Tarton Suomi-koulusta Virosta.

Tarton Suomi-koulun terveiset voi käydä katsomassa selkouutisten internet-sivuilla osoitteessa yle.fi/selkouutiset ja myös selkouutisten Facebook-sivulla.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä